حج و عمره ۲

مواقیت ۲

حکم گذشتن از میقات بدون احرام:
۱- برای کسی که نیت حج یا عمره دارد جایز نیست بدون احرام از مواقیت بگذرد. و هرکس بدون احرام از آنها گذر کند، باید بازگشته و از مواقیت احرام بندد.
۲- کسی که از میقات بگذرد و نیت حج یا عمره نداشته باشد و پس از گذشتن از مواقیت نیت حج یا عمره کند، از هرجا که نیت کرده احرام می بندد. مگر در مورد عمره مفرده؛ کسی که به مکه آمده و در مکه و منطقه حرم نیت عمره کند باید به خارج از محدوده ی حرم رفته و از آنجا احرام بندد. (الحل= خارج حدود حرم) و اگر از منطقه حل نیت کند، از هرجا که نیت کرده، احرام می بندد.
میقات کسانی که در فاصله ی مواقیت و مکه ساکن هستند:
میقات کسانی که در این فاصله ساکن هستند، برای حج یا عمره یا هردوی آنها، منزل شان یا آنجا که نیت می کنند می باشد. از ابن عباس روایت است که رسول خدا برای ساکنان مدینه، ذوالحلیفه؛ برای اهل شام، جحفه و برای اهل نجد، قرن المنازل و برای اهل یمن یلملم را به عنوان میقات مشخص نموده. این مواقیت برای ساکنان این مناطق و کسانی است که از این مناطق می گذرند و نیت حج و عمره دارند. و کسانی که در فاصله ی مواقیت و مکه ساکن هستند، از هرجا که بخواهند می توانند احرام بندند. چنان که برای اهل مکه، مکه میقات احرام است».

میقات کسی که عازم مکه است:
۱- کسی که اهل مکه نیست و نیت حج یا عمره دارد، از میقاتی که از آن می گذرد احرام می بندد. اگر نیت حج قِران یا اِفراد داشت، طواف نموده و سعی صفا و مروه را به جای می آورد، سپس در حال احرام باقی می ماند تا اینکه رَمی جمرات را انجام دهد و روز عید سرش را بتراشد.
و اگر نیت حج تمتع داشته باشد، مناسک عمره را کامل می کند سپس لباسش را می پوشد (احرامش را به پایان می برد) و پس از آن در روز هشتم ذی الحجه از مکه برای حج احرام می بندد و به سوی منا خارج می شود.
جابر بن عبدالله می گوید: زمانی که رسول خدا شتران هَدی را همراه داشت، با ایشان به حج رفتم. مردم نیت حج اِفراد کرده بودند. رسول الله به آنها گفت: «پس از طواف کعبه و سعی بین صفا و مروه و کوتاه کردن موی سر، از احرام خارج می شوید. بعد در حالت حلال (خارج از احرام) بمانید تا آنکه روز هشتم ذوالحجه فرا رسد. روز هشتم برای حج احرام ببندید و اعمال قبل را عمره بحساب آورید». مردم گفتند: ای رسول خدا چگونه آن اعمال را عمره بحساب آوریم درحالی که نیت حج کرده بودیم؟ رسول خدا فرمود: «آنچه دستور می دهم انجام دهید. اگر من با خود قربانی می آوردم، چنان که به شما دستور می-دهم، عمل می کردم. ولی تا زمانی که قربانی ذبح نکنم، هیچ حرامی برای من حلال نخواهد شد». و مردم چنین کردند.
۲- هرکس برای حج یا عمره به مکه برود و مناسک را به طور کامل انجام دهد و پس از آن نیت عمره ای دیگر برای خود یا به نیابت از دیگری کند، لازم است که از محدوده حرم خارج شده، مثلا به منطقه تنعیم رفته و از آنجا برای عمره احرام ببندد.
اما چون پس از عمره نیت حج داشته باشد از همان مکانی که در مکه هست، احرام می بندد.
از ام المومنین عایشه روایت است که می گوید: احرام عمره بسته بودم ولی طواف کعبه نکرده بودم که دچار عادت ماهانه شدم، اما همه مناسک دیگر را انجام داده بودم. حال آنکه به قصد حج احرام بسته بودم. رسول خدا در روز دوم از ایام تشریق به من فرمود: «طوافت برای حج و عمره بسنده می کند». چون بازگشتم مرا با عبدالرحمن به تنعیم فرستاد و بعد از حج، ادای عمره کردم.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …