حج و عمره ۲

 

مواقیت ۱
مواقیت: جمع میقات است و آن عبارت است از مکان عبادت و زمان آن.

حکمت تعیین مواقیت:
از آنجا که بیت الله الحرام از جایگاه والا و بزرگی برخوردار است، خداوند متعال برای آن محدوده ای مشخص کرده است چنان که مکه چون دژی برای آن و حرم محدوده آن می باشد. و برای این حرم، حد و مرزهایی را تعیین کرده است که همان مواقیت می باشند؛ و برای کسانی که قصد حج یا عمره دارند، جایز نیست بدون احرام از این مکان ها بگذرند. و این از باب تعظیم و بزرگداشت خداوند متعال و بیت الله الحرام و احترام به زیارت کنندگان بیت الله می باشد.

اقسام مواقیت:
مواقیت دو بخش هستند:

بخش اول: مواقیت زمانی:
که عبارتند از ماه های حج؛ یعنی: شوال، ذوالقعده و ذی الحجه؛ و عمره را می توان در هر زمانی انجام داد.
احرام برای حج با فرارسیدن اول شوال آغاز می شود و پایان وقت احرام برای آن، قبل از طلوع فجر شب عید قربان می باشد.
تمام اعمال و مناسک حج با غروب خورشید در روز سیزدهم ذی الحجه به پایان می رسد. جز طواف وداع و طواف و سعی برای کسانی که معذور بوده اند که به تاخیر انداختن آنها تا پایان ذی الحجه جایز است.

بخش دوم:
مواقیت مکانی:
عبارتند از مکان هایی که حجاج یا عمره گزاران از آنها احرام می بندند.
مواقیت مکانی پنج تا هستند:

۱- ذوالحُلَیفه: میقات اهل مدینه و کسانی که از آن می گذرند. فاصله آن تا مکه تقریبا ۴۲۰ کیلومتر است. ذوالحلیفه دورترین میقات از مکه است. و همچنین وادی العتیق نام دارد و مسجد آن معروف به مسجد شجره می باشد.
میقات ذوالحلیفه واقع در جنوب مدینه می باشد. فاصله میان آن و مسجدالنبی ۱۳کیلومتر است. برای محرم مستحب است که در این وادی مبارک نماز بخواند.

۲- جُحفه: میقات اهل شام، ترکیه، مصر، مغرب و کسانی است که با آن در یک راستا قرار دارند. و نیز میقات کسانی است که از این مسیر می گذرند. جحفه روستایی است در شرق رابغ؛ فاصله ی آن تا مکه تقریبا ۱۸۶ کیلومتر است. هم اکنون مردم از رابغ واقع در غرب جحفه در ساحل دریا احرام می بندند.

۳- یَلَملَم: میقات اهل یمن و کسانی است که با آن در یک راستا قرار دارند یا از این مسیر می گذرند. یلملم کوه و دره است. فاصله ی آن از مکه تقریبا ۱۲۰ کیلومتر می باشد. اکنون مردم از سعدیه واقع در وادی یلملم از جهت ساحل غربی احرام می بندند.

۴- قَرن المنازل: میقات اهل نجد و طائف و کسانی که با آن در یک راستا قرار دارند یا از آن می گذرند. امروزه به «السیل الکبیر» مشهور است. فاصله ی آن تا مکه تقریبا ۷۵ کیلومتر است. و منطقه مَحرم بالای قرن المنازل است و مسیر منطقه هدا به سوی مکه از آن می گذرد.

۵- ذات عِرق: میقات اهل عراق و کسانی که با آن در یک راستا می باشند یا از آن می-گذرند. و آن نیز دره ای است که «الضریبه» نیز نامیده می شود. فاصله آن تا مکه تقریبا ۱۰۰ کیلومتر است.

– کسانی که در فاصله ی میان مواقیت و مکه سکونت می کنند، از مکه احرام می بندند.
از ابن عباس روایت است که رسول خدا میقات اهل مدینه را ذوالحلیفه، میقات اهل شام را جحفه و میقات اهل نجد را قرن المنازل و میقات اهل یمن را یلملم مشخص نمود. این مواقیت هم برای ساکنان این مناطق است و هم برای کسانی که از این راه عازم حج و عمره هستند. و کسانی که بعد از میقات ها (یعنی بین میقات و مکه ساکن هستند) از هرجا که بخواهند می توانند احرام ببندند. چنان که برای اهل مکه، مکه میقات احرام است».

مقاله پیشنهادی

هدف از کار کردن و رزق حلال به دست آوردن

فرد مسلمان هرکاری که می‌‌‌‌کند، هدفش این باشد که به فرمان و حکم الهی عمل …