با زنان مشورت کنید ولی با آنها مخالفت کنید.

((شاوروهن و خالفوهن))
با زنان مشورت کنید ولی با آنها مخالفت کنید.
امام سخاوی در “المقاصد الحسنه” حدیث ۵۸۵ می‌گوید: این حدیث مرفوع نیست (حدیث رسول الله صلی الله علیه و سلم نیست) و تمام طرق و الفاظ آن را ضعیف می‌داند.
امام عجلونی در “کشف الخفاء” حدیث ۱۵۲۹ همین مطالب امام سخاوی را می‌آورد و یوسف الحاج در تخریجش بر کشف الخفاء می‌گوید: این حدیث هیچ اصلی ندارد.
حافظ علی القاری در “الأسرار المرفوعه” حدیث ۲۴۰ می‌فرماید: این حدیث به این طریق ثابت (صحیح) نیست.
امام مناوی در “فیض القدیر” جلد ۴ صفحه ۲۶۳ می‌فرماید: این حدیث هیچ اصلی ندارد.
ابوالمحاسن القاوقجی در “أللؤلؤ المرصوع” حدیث ۲۶۴ از امام سیوطی نقل می‌کند که می‌فرماید: باطل است و هیچ اصلی ندارد.
این حدیث با لفظ: ((طاعه المرأه و فی روایه: ألنساء ندامه)) هم آمده است.
اطاعت کردن از زنان (از آنها مشورت گرفتن و به حرف آنها عمل کردن) پشیمانی به همراه دارد.
امام ابوالفرج الجوزی در “الموضوعات” جلد ۲ صفحه ۲۷۲ و ۲۷۳ از دو طریق این حدیث را می‌آورد و می‌فرماید: هیچ کدام صحیح نیست.
امام شوکانی در “الفوائد المجموعه” صفحه ۱۲۹ این حدیث را ضعیف دانسته است.
امام سخاوی در “المقاصد الحسنه” در تخریج حدیث ۵۸۵ این حدیث را می‌آورد و آن را ضعیف می‌داند.
محمد بن درویش الحوت در “أسنی المطالب” حدیث ۷۸۴ می‌گوید: این حدیث ضعیف است.
این حدیث با لفظ دیگری نیز آمده است که ابن عرّاق در “تنزیه الشریعه”  جلد ۲ صفحه ۳۰۸ آن را می‌آورد و می‌فرماید: در آن عیسی بن ابراهیم الهاشمی وجود دارد.
امام ذهبی در “میزان الاعتدل” جلد ۳ صفحه ۳۰۸ درباره عیسی بن ابراهیم الهاشمی از امامان حدیث و رجال مانند امام بخاری و امام نسائی و امام یحیی بن معین و امام ابوحاتم الرازی نقل می‌کند که او را به شدت ضعیف می‌دانند.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …