علم را به دست آورید اگرچه در چین باشد

((أُطلبوا العلم ولو بالصین))
وفی روایه:
((أُطلبوا العلم ولو بالصین فإن طلب العلم فریضه علی کل مسلم))
علم را به دست آورید اگرچه در چین باشد. و در روایتی که زیاده بر آن است: همانا به دست آوردن علم بر هر مسلمانی واجب است.
امام ابوالفرج الجوزی در “الموضوعات” جلد ۱ صفحه ۲۱۶ می‌فرماید: این حدیث از رسول الله صلی الله علیه و سلم صحیح نیست.
ابن طاهر المقدسی در “تذکره الموضوعات” صفحه ۱۴ می‌فرماید: در این حدیث ابوعاتکه طریف بن سلمان قرار دارد که منکر الحدیث است.
امام ذهبی در “ترتیب الموضوعات” حدیث ۱۱۱ این حدیث را می‌آورد و از امام ابن حبان نقل می‌کند که می‌فرماید: این حدیث
باطل است.
امام سخاوی در “المقاصد الحسنه” حدیث ۱۲۵ این حدیث را ضعیف می‌داند.
امام عجلونی در “کشف الخفاء” حدیث ۳۹۷ همین مطالب امام سخاوی را بیان می‌کند.
ابن عرّاق در “تنزیه الشریعه” جلد ۱ صفحه ۲۵۸ از امام بیهقی نقل می‌کند که می‌فرماید: سند آن ضعیف است.
امام شوکانی در “الفوائد المجموعه” صفحه ۲۷۲ همین مطلب را از امام ابن حبان نقل می‌کند ولی با این اضافه که می‌فرماید: هیچ اصلی ندارد; همچنین از کتاب “المختصر” نقل می‌کند: که سند آن ضعیف است.
محمد بن درویش الحوت در “أسنی المطالب” حدیث ۲۰۸ قول علماء حدیث را در ضعف این حدیث نقل می‌کند.
قسمت ((طلب العلم فریضه علی کل مسلم)) در بعضی از روایت‌ها به تنهایی روایت شده که طرق بسیار زیادی برای روایت آن وجود دارد.
امام ابوالفرج الجوزی در “علل المتناهیه” صفحه ۷۲ بعد از آنکه تمام طُرُق آن را می‌آورد می‌فرماید: هیچ کدام از طرُق آن ثابت نیست (یعنی تمام آنها ضعیف هستند) و در صفحه ۷۵ از امام احمد نقل می‌کند که می‌فرماید: در این باب در نزد ما حدیثی ثابت نشده است (یعنی: حدیث صحیحی وجود ندارد)
امام سخاوی در “المقاصد الحسنه” صفحه ۴۴۲ از امام بیهقی نقل می‌کند که می‌فرماید: متن آن مشهور و سند آن ضعیف است و از طریق‌هایی روایت شده که تمام آنها ضعیف هستند و در همین صفحه از امام اسحاق بن راهویه و امام حاکم و امام ابن الصلاح نقل می‌کند که آن را ضعیف می‌دانند.
ابن عرّاق در “تنزیه الشریعه” جلد ۱ صفحه ۲۵۸ می‌فرماید: حافظ  مِزی به دلیل آنکه طرق روایت‌های آن زیاد است آن را با توجه به مجموع روایت‌های آن تا درجه حسن بالا آورده است ولی از طرف دیگر می‌گوید: حافظ العراقی می‌فرماید: بعضی از ائمه تمام طرق آن را ضعیف دانسته‌اند.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …