آیا نصوار کشیدن باعث باطل شدن روزه می شود؟

آیا نصوار کشیدن از جمله شکننده های روزه است ویا خیر؟ واستدلال برین میشود؛ که شباهت به مضمضه وضو دارد. انشاءالله فتوا یا جوابش را از جانب شما خدمتگزاران راستین اسلام حاصل خواهم نمود.

 

الحمدلله،

از آنجاییکه استعمال مواد مخدر- از جمله نصوار وکشیدن سیگار اساسآ برای صحت وسلامتی انسان مضر است لذا استعمال مواد مخدره در دین اسلام حرام اعلان شده است . استعمال مخدرات چه در رمضان باشد و چه در غیر رمضان ناجایز و حرام است.

پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده است:«لا ضرر و لا ضرار» ، یعنی: ( نه ضرر به خود برسانید و نه به دیگران)، ( حدیث : صحیح – از روایت ابن ماجه) پس استعمال مواد مسکرات و مخدرات که برای صحت انسان و دیگران مضر میباشد جائز نیست.

و لی اگر کسی در هنگام روزه نصوار را استعمال ویا هم سیگار بکشد مخالف روح وأداب ماه مبارک رمضان بوده ، بدون شک وبه حکم اتفاقی همه ای علما ء وفقهای اسلامی روزه اش باطل میګردد.

درباره سیگار و نصوار علماء بعد از تحقیق و نظر در مورد اثرات آنها بر وجود انسان، به چنین به نتیجه رسیده و فتوا داده اند که هر دو روزه را نقض میکند. زیرا علماء به روی یک قاعده کلی این حکم را صادر کرده اند که آن قاعده عبارت ازاست: هر چیزیکه به جوف معده یا به جوف دماغ داخل شود و انسان را تقویه و آرامش بخشد، روزه را نقض می نماید، سیگار و نصوار از همان چیزهای است که هم به جوف دماغ داخل میشوند و هم انسان را تقویه میبخشد. بناء هر دو سبب برای نقض و فساد روزه می شود.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …