حکم جماع زوجین در روز رمضان با پوشش و بدون تماس مستقیم!

حکم روزه فردی که در ماه مبارک رمضان هنگامی که زوجین روزه باشند و در اثر بازی و ملاعبه وبرخورد(واحتمالا فرورفتن) ذکر در فرج از روی لباس- شورت -درحالی که یکی از آنها یا هر دوی آنها پوشیده باشند چیست؟

 

الحمدلله،

– اگر در اثر ملاعبه زوجین (ولی دخول روی ندهد و یا در حد چسپاندن دو آلت به هم باشد) و دو طرف ارضا شوند، پس روزه ی هر دو نفر باطل است و آنها به سبب این عمل گناهکارند و بایستی بعد از اتمام ماه رمضان، روزه ی آنروز خود را قضا کنند ولی کفاره ای ندارد. ولی اگر ارضا نشوند و از آلت مرد منی خارج نگردد، پس نه قضا دارد و نه کفاره…

– اگر زوجین با هم بازی کنند و در اثر غالب شدن شهوت، عمل دخول صورت پذیرد (یعنی سر آلت تناسلی مرد در فرج زن گم شود؛ حتی با وجود حائل مانند پارچه یا کاندم باشد)، پس روزه ی هر دو نفر باطل است و آنها مرتکب گناه شده اند و لازمست پس از پایان ماه رمضان آنروز را قضا کنند و بعد از آن دو ماه پی در پی و بدون وقفه روزه بگیرند تا کفاره ای برای عمل دخول آنها در روز رمضان گردد. (ولی اگر زوجین نسبت به حکم حرام و ممنوع بودن جماع در روز رمضان جهل داشتند، و نمی دانستند که جماع کردن در روز ماه رمضان حرام است و کفاره ی سنگین دارد، در آنصورت بدلیل جهل آنها نسبت به حکم آن، پس از انتهای رمضان نه قضا لازم دارد و نه کفاره، زیرا آنها نسبت به حکم جماع در روز رمضان جاهل بودند. اما اگر می دانستند که جماع کردن در روز رمضان حرام و ممنوع است (حتی اگر نسبت به کفاره ی آنهم بی اطلاع باشند) بایستی پس از انتهای رمضان هم قضای یک روز را بجای آورند و هم دو ماه پی در پی روزه بگیرند.)

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …