آیا حجامت روزه را باطل می کند یا خیر؟ ذکر اختلاف علما در این مورد

پرسشی دارم در مورد مقالهء تحت عنوان (آداب روزه وباطل کننده های آن) که در سایت شما نشرشده است . در بخش باطل کننده های روزه در شماره ۶ نکاشته شده حجامت روزه را باطل می کند. اما در بخش چیزهاییکه روزه را باطل نمی کند . در شماره ۱۱ نگاشته اید حجامت روزه را باطل نمی کند . لطفافرق این دو حجامت را برایم توضیح دهید .

 

الحمدلله،

حجامت کردن باعث باطل شدن روزه می شود.

“ضابطه ی خارج شدن خون از انسان چند حالت دارد:

اول: خون به سبب انجام عملی توسط شخص و با اختیار او خارج شود که خود دو حالت دارد:

۱- اگر خون از طریق حجامت خارج شود، روزه باطل می شود؛ به دلیل فرموده ی پیامبر صلی الله علیه وسلم : [ أَفْطَرَ الحاجِمُ والمَحْجُوم]

یعنی:روزه ی حجامت کننده و حجامت شونده هر دو باطل است. ابوداود (۲۳۶۷) وابن ماجه (۱۶۷۹) و الألبانی در صحیح أبی داوود (۲۰۷۴) .

 

۲- خون به علت غیر حجامت مانند (گرفتن خون از رگ بدن) از بدن خارج شود، که در این حالت اگر خون خارج شده زیاد باشد روزه ی انسان باطل می شود (مانند خون دادن)، اما اگر خون خارج شده کم باشد ضرری به روزه ی شخص نمی رساند و باطل نمی شود، مانند خارج شدن خون کمی که جهت آزمایش از بدن می گیرند.

دوم: خون بدون اراده از بدن خارج شود، مانند اینکه شخص تصادف کند یا عضوی از بدنش زخمی شود، که در این حالت نیز روزه ی فرد باطل نمی شود هرچند که خون خارج شده زیاد باشد.”.(شیخ ابن عثیمین . انظر : فتاوی إسلامیه ۲/۱۳۲٫)

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …