زن در حالت حیض چطور میتواند از ماه مبارک رمضان بیشتر استفاده کند؟

زن در حالت حیض چطور میتواند از ماه مبارک رمضان بیشتر استفاده کند؟

 

الحمدلله،

برای هر فرد مسلمانی مستحب و فضیلت است که در ماه رمضان به عبادت بیشتری روی بیاورد مانند خواندن نمازهای سنت و تراویح و قرائت قرآن و اعتکاف در مساجد و دعا و نیایش و خواندن اذکار.

اما برای زنی که در حال حیض است، خواندن نماز و گرفتن روزه بر او حرام است. زیرا پیامبرصَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرمود:[ إِذَا حَاضَتْ لَمْ تُصَلِّ وَلَمْ تَصُمْ] «آیا مگر نه این است که زن در دوران حیض، نماز نمی خواند و روزه نمی گیرد» البخاری (۳۰۴)

بنابراین در دوران قاعدگی جایز نیست که زن روزه بگیرد. همچنین جایز نیست که نماز بخواند. اگر در حالت حیض روزه بگیرد یا نماز بخواند گناهکار است و روزه و نماز او پذیرفته نیست.

اما باتوجه به اینکه قول راجح اینست که زن در حال حیض می تواند قرآن بخواند ( و حتی بعضی گفته اند که می تواند آنرا لمس نماید و یا به مسجد نیز برود) لذا زنانی که در حیض هستند برای آنکه از فضیلت این ماه در دوران حیض حداکثر استفاده را ببرند، مناسب است مبادرت به قرائت قرآن و گوش سپردن به آن و خواندن اذکار و استغفار روزانه و تعلیم قرآن به دیگران و وعظ و نصیحت دیگران کنند، یا در کلاسهای دینی شرکت جویند و احکام دین و شریعت را بیاموزند یا به دیگران تعلیم دهند، و با تشکیل حلقه های حدیث و یا تلاوت قرآن از فضیلت این ماه استفاده کنند.

 

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …