آیا اهل سنت همه اصحاب پیامبر صلی الله علیه وسلم را بهشتی میداند؟

بعضی از کسانی که از غلو و زیاده روی شیعه ها درباره امامان . و شخصیت های مذهبی رویگردان شده اند گمان میکنند که سنی نیز چون شیعه در حق اصحاب پیامبرصلی الله علیه وسلم غلو میکند در حالیکه این گمان درست نیست.
ما هرگز مثل شیعه ها بزرگان دین خود را ؛ حتی حضرت ابوبکر را ؛معصوم نمیدانیم
حتی از این بیشتر امام مالک که ریس مذهب مالکیست روزی در مجلس درس در مسجد نبی، به قبر رسول الله صلی الله علیه و سلم اشاره کرد و گفت: غیر از سخنان صاحب این قبر سخن هر کس دیگری قابل نقاش و رد است .
پس این است نظر امام اهل سنت درباره پیروی از صحابه کرام رضی الله عنه، که کورکورانه نیست.
و ما بطور قطع و یقین نمیتوانیم بگوییم همه اصحاب رسول الله صلی الله علیه وسلم بهشتی هستند البته این امید را داریم که الله (با توجه به خدمات عظیم آنها ) آنها را به بهشت ببرد ولی خود آنها هم یقین نداشتند که حتما بهشتی هستند .
و ما فقط و فقط آن اصحابی را اهل بهشت میدانیم که حدیث صحیح از رسول الله صلی الله علیه وسلم درباره آنها داشته باشیم مثل ابوبکر و عمر و عثمان و علی و زبیر و عایشه رضی الله عنهم و رزمندگان بدر الی اخر …
پس بر ای همه حکم قطعی دخول جنت را صادر ننموده و در کار الله دخالت نمیکنیم ما شیعه نیستیم که هنوز ترازوی قیامت بر پا نایستاده و الله قصاوت نکرده ۱۵۰۰۰۰۰ امامزاده مدفون در ایران را هم بردند در بهشت و هم برایشان مقام شفاعت را دادند!!
حالا این حدیث را از صحیح بخاری ببینید
«خَارِجَهُ بْنُ زَیْدِ بْنِ ثَابِتٍ أَنَّ أُمَّ الْعَلاَءِ – امْرَأَهً مِنَ الأَنْصَارِ بَایَعَتْ رَسُولَ اللَّهِ – صلى الله علیه وسلم – – أَخْبَرَتْهُ أَنَّهُمُ اقْتَسَمُوا الْمُهَاجِرِینَ قُرْعَهً . قَالَتْ فَطَارَ لَنَا عُثْمَانُ بْنُ مَظْعُونٍ ، وَأَنْزَلْنَاهُ فِى أَبْیَاتِنَا ، فَوَجِعَ وَجَعَهُ الَّذِى تُوُفِّىَ فِیهِ ، فَلَمَّا تُوُفِّىَ غُسِّلَ وَکُفِّنَ فِى أَثْوَابِهِ دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ – صلى الله علیه وسلم – فَقُلْتُ رَحْمَهُ اللَّهِ عَلَیْکَ أَبَا السَّائِبِ ، فَشَهَادَتِى عَلَیْکَ لَقَدْ أَکْرَمَکَ اللَّهُ . فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ – صلى الله علیه وسلم – « وَمَا یُدْرِیکِ أَنَّ اللَّهَ أَکْرَمَهُ » . فَقُلْتُ بِأَبِى أَنْتَ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَنْ یُکْرِمُهُ اللَّهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ – صلى الله علیه وسلم – « أَمَّا هُوَ فَوَاللَّهِ لَقَدْ جَاءَهُ الْیَقِینُ ، وَاللَّهِ إِنِّى لأَرْجُو لَهُ الْخَیْرَ ، وَوَاللَّهِ مَا أَدْرِى وَأَنَا رَسُولُ اللَّهِ مَاذَا یُفْعَلُ بِى » . فَقَالَتْ وَاللَّهِ لاَ أُزَکِّى بَعْدَهُ أَحَدًا أَبَدًا»
قَالَتْ وَأَحْزَنَنِى فَنِمْتُ ، فَرَأَیْتُ لِعُثْمَانَ عَیْنًا تَجْرِى ، فَأَخْبَرْتُ رَسُولَ اللَّهِ – صلى الله علیه وسلم – فَقَالَ « ذَلِکَ عَمَلُهُ »
خارجه میگوید که یک خانم انصاری بنام ام علاء برایم گفت که ما بین خود قرعه کشی کردیم و از بین مهاجرین مکه قسمت ما حضرت عثمان بن مظعون شد و او در خانه های ما ساکن شد تا بیمار گشت و مرگش فرا رسید و غسلش دادند و جامه اش را برایش کفن کردند و در این وقت رسول الله صلی الله علیه و سلم برای تشیع جنازه او تشریف آوردند
ام علاء میگوید من گفتم خدا ترا رحمت کند ای ابا سائب ! گواهی میدهم که الله ترا گرامی میدارد ام علاء میگوید رسول الله صلی الله علیه و سلم با خشم بمن نگریست و فرمود از کجا میدانی که الله او را عزت داده ؟ام علاء گفت یا رسول الله صلی الله علیه وسلم پدر مادرم بفدایت پس الله کی را گرامی میدارد( اگر او را ندارد ) در حدیث دیگر میاید که ام علاء گفت یا رسول الله (سربازت و دوستت !)
رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود :و اما او را مرگ در رسید و قسم به الله که من نیز برای او خیر را در پیش الله امید دارم اما باز قسم به الله که من حتی نمیدانم که الله با من که رسول اویم چه معامله ای خواهد کرد.
ام علاء گفت که بعد از این دیگر هرگز گواهی بهشت رفتن را برای کسی نمیدهم.
او میگوید این حرف رسول الله صلی الله علیه وسلم درباره عثمان بن مظعون، مرا غمیگین کرد. خوابیدم و خواب دیدم در بهشت،عثمان چشمه ای روان دارد .خوابم را به رسول الله صلی الله علیه وسلم گفتم فرمود این عملش است. این حدیث در صحیح بخاری است
البته بعدها رسول الله صلی الله علیه و سلم در جایی دیگر تلویحا خبر دادند که عثمان بن مظعون بهشتی است و درباره خودشان نیز خبر دادند که اولین کسی هستند که دروازه جنت بروی مبارکشان باز میشود.
و درباره خیلی ها خبر دادند مثلا بلال و و….
اما درباره همه صحابه خبر قطعی نداریم البته این سخنی رسول الله صلی الله علیه و سلم را که درباره عثمان گفتند را ما درباره همه اصحاب میگوییم:
«إِنِّا لنرْجُو لَهمُ الْخَیْرَ»
ما برای همه آنها امید بهشت را داریم
اما با یقین نمیتوانیم چنین چیزی را بگوییم این است عقیده اهل سنت درباره صحابه که از غلو و زیاده روی پاک است و هیچ شباهتی به غلو عظیم شیعه ها ندارد.

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …