اهمیت اخلاص (۱)

هدف از خلقت جن و انس عبادت الله سبحانه و تعالی به وحدانیت و بدون شریک است و به خاطر همین تمام مکلفین را به اخلاص امر می کند.
(( وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاءَ وَیُقِیمُوا الصَّلَاهَ وَیُؤْتُوا الزَّکَاهَ ۚ وَذَٰلِکَ دِینُ الْقَیِّمَهِ ))البیِّنه (۵).
(‏ در حالی که جز این بدیشان دستور داده نشده است که مخلصانه و حقگرایانه خدای را بپرستند و تنها شریعت او را آئین ( خود ) بدانند ، و نماز را چنان که باید بخوانند ، و زکات را بپردازند . آئین راستین و ارزشمند این است و بس).

( الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاهَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ )الملک (۲).

تفسیر موضوعی در رابطه با اخلاص :
از قاضی عیاض پرسیدند منظور از احسن العمل چیست ؟ فضیل بن عیاض فرمود : هُوَ أخلَصُهُ وَ أصوَبُهُ. یعنی خالص ترین و صواب ترین.
گفتند : ای ابا علی : خالص ترین و صواب ترین چیست؟ گفت : عمل زمانی که خالص باشد و صواب نباشد مقبول نیست و زمانی که صواب باشد و خالص نباشد باز هم مقبول نیست مگر اینکه این دو با هم در عمل جمع شود و خالص اینست که عمل مطلقا برای خداوند باشد و صواب یعنی طبق شریعت (قرآن و سنت) باشد.
سپس این آیات را تلاوت کرد :
( وَمَنْ أَحْسَنُ دِینًا مِّمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ … ) النساء (۱۲۵).
(( آئین چه کسی بهتر از آئین کسی است که خالصانه خود را تسلیم خدا کند ، در حالی که نیکوکار باشد…)).

مقصود از اسلامُ الوَجه : خالص کردن نیت و عمل برای خداوند و مقصود از احسان : تبعیت از رسول الله صلی الله علیه وسلم و سنت اوست.

مقاله پیشنهادی

هدف از کار کردن و رزق حلال به دست آوردن

فرد مسلمان هرکاری که می‌‌‌‌کند، هدفش این باشد که به فرمان و حکم الهی عمل …