نشانههای قیامت به سه دسته تقسم میشوند:
نشانههای دور که آمده و پایان یافتهاند. که از آن جمله بعثت پیامبر صلی الله علیه و سلم میباشد. بر اساس آنچه در صحیحین از حدیث انس بن مالکس که از پیامبر صلی الله علیه و سلم روایت میکند که فرمود: «بُعِثْتُ أَنَا وَالسَّاعَهَ کَهَاتَیْنِ. وضم السبابه والوسطی»[۱] «بعثت من و قیامت مانند این دو انگشت است و دو انگشت سبابه و وسطی را به هم چسپاند» و از آن جمله نصف شدن ماه بر اساس آنچه خداوند در کتابش به آن خبر داده است. الله تعالی میفرماید: ﴿ٱقۡتَرَبَتِ ٱلسَّاعَهُ وَٱنشَقَّ ٱلۡقَمَرُ ١﴾ [القمر: ۱]. «قیامت نزدیک و ماه دو نصف میگردد» و از آن جمله خارج شدن آتش از سرزمین حجاز که بخاطر آن گردن شترها در بصری روشن میگردد. شیخین از ابوهریرهس روایت میکنند که رسول الله صلی الله علیه و سلم میفرماید: «لَا تَقُومُ السَّاعَهُ حَتَّى تَخْرُجَ نَارٌ مِنْ أَرْضِ الْحِجَازِ تُضِیءُ أَعْنَاقَ الْإِبِلِ بِبُصْرَى[۲]»[۳] «قیامت برپا نمیشود تا آتشی در حجاز برافروخته شود و گردن شتران را در بصری روشن گرداند» و این آتش بر اساس آنچه پیامبر صلی الله علیه و سلم خبر داده بود در جمادی الثانی سال۶۵۴ ه که خروج آن در قسمت شرقی مدینه بود، ظاهر شد و به سبب آن دره ای از آتش جاری شد و جماعتی از مردم آنجا و مردم شام نور آن را دیدند و مردم بصری گردن شتران در روشنایی آن همانگونه که پیامبر صلی الله علیه و سلم خبر داده بود دیدند.
[۱] صحیح البخاری برقم (۶۵۰۴)، وصحیح مسلم برقم (۲۹۵۱).
[۲] (بُصری)، شهری معروف در سوریه به آن حوران گفته میشود که تا دمشق سه مرحله فاصله دارد.«معجم البلدان»(۱/۴۴۱) و«شرح نووی بر صحیح مسلم»(۱۸/۳۰)و«فتح الباری» (۱۳/۸۰).
[۳] صحیح البخاری برقم (۷۱۱۸)، وصحیح مسلم برقم (۲۹۰۲).