علی بن ابی طالب میگوید: «هان، آگاه باشید که صبر به نسبت ایمان به منزلهی سر است به نسبت بدن، هرگاه سر قطع شود، بدن از بین میرود و دیگر حیاتی ندارد. سپس صدایش را بلند کرد و گفت: هان، آگاه باشید کسی که صبر ندارد، ایمان هم ندارد».[۱] احادیث و روایات وارده دربارهی صبر زیادند.
صبر از مادهی «صَبَرَ» گرفته شده که به معنای «حبس» (حبس کردن) و «منع» (منع کردن) میباشد. پس صبر حبس کردن نفس از بیقراری و بیتابی، حبس کردن زبان از آه و ناله، شکایت و نارضایتی، حبس کردن اعضای بدن از زدن بر سر و صورت و پاره کردن گریبان و مانند آنها میباشد. ابن قیم این گفته را اظهار داشته است.[۲]
فرمودهی الهی: ﴿وَمَن یُؤۡمِنۢ بِٱللَّهِ یَهۡدِ قَلۡبَهُۥۚ وَٱللَّهُ بِکُلِّ شَیۡءٍ عَلِیمٞ﴾ که مؤلف آورده، آیهی کامل چنین است: ﴿مَآ أَصَابَ مِن مُّصِیبَهٍ إِلَّا بِإِذۡنِ ٱللَّهِۗ وَمَن یُؤۡمِنۢ بِٱللَّهِ یَهۡدِ قَلۡبَهُۥۚ وَٱللَّهُ بِکُلِّ شَیۡءٍ عَلِیمٞ١١﴾ [التغابن: ۱۱]. «هیچ واقعه و حادثهای جز به فرمان و اجازهی خدا رخ نمیدهد، و هر کس که به خدا ایمان داشته باشد، خدا دل او را (به ثبات و آرامش، و خوشنودی به قضا و قدر الهی میرساند و) رهنمود میگرداند و خداوند از هر چیزی کاملاً آگاه است». در این آیه خدای متعال خبر داده که هر مصیبتی که در زمین و در میان انسانها پیش میآید؛ ﴿إِلَّا بِإِذۡنِ ٱللَّهِ﴾ یعنی: به تقدیر و فرمان خداست؛ همان طور که در آیهی دیگری میفرماید: ﴿إِلَّا فِی کِتَٰبٖ مِّن قَبۡلِ أَن نَّبۡرَأَهَآۚ إِنَّ ذَٰلِکَ عَلَى ٱللَّهِ یَسِیرٞ﴾ [الحدید: ۲۲]. «مگر پیش از آنکه پدیدش بیاوریم، در کتابی ثبت شده است. بیگمان این امر، بر الله آسان است».
(برگرفته از کتاب توحید محمد بن عبدالوهاب)
[۱]– معمر در جامع خود به ش ۲۱۰۳۱، العدنی در کتاب «الإیمان» ش ۱۹، ابن ابی شیبه در مصنف خودش، شماره های ۳۰۴۳۹ و ۳۴۵۰۴، ابونعیم در «الحلیه» ۱/۷۶، بیهقی در «الإیمان» شمارهی ۹۷۱۸، لالکائی در «شرح أصول الاعتقاد» شمارهی ۱۵۶۹ و دیگران آن را روایت کردهاند. این حدیث با طرقش، حدیثی صحیح است.
[۲]– عده الصابرین ص ۷٫