برای مسلمانی که خود حج کرده جایز است به نیابت از دیگری حج کند.
و نیز جایز است که به نیابت از دیگری از قبیل مرده، ناتوان، مرد یا زن، عمره به جای آورد.
و کسیکه از نظر جسمی توانایی ادای مناسک حج را نداشته باشد میتواند کسی را به نیابت از خود برای حج یا عمرهی نافله، با پرداخت دستمزد یا بدون آن، برای ادای مناسک بفرستد و بر نایب لازم نیست که هنگام ادای مناسک از محظورات احرام خودداری کند.
و کسیکه به نیابت از دیگری به دلیل کهنسالی یا بیماری لاعلاج یا به نیابت از مُرده حج کند، میتواند از هریک از مواقیت، احرام ببندد و لازم نیست که از شهر و سرزمین کسیکه به نیابت از او حج میکند، سفر حج را آغاز کند.
عَنْ بُرَیْدَهَ رضی الله عنه قَالَ: بَیْنَا أَنَا جَالِسٌ عِنْدَ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم إِذْ أَتَتْهُ امْرَأَهٌ، فَقَالَتْ: إِنِّی تَصَدَّقْتُ عَلَى أُمِّی بِجَارِیَهٍ، وَإِنَّهَا مَاتَتْ، قَالَ: فَقَالَ: «وَجَبَ أَجْرُکِ، وَرَدَّهَا عَلَیْکِ الْمِیرَاثُ» قَالَتْ: یَا رَسُولَ اللهِ، إِنَّهُ کَانَ عَلَیْهَا صَوْمُ شَهْرٍ، أَفَأَصُومُ عَنْهَا؟ قَالَ: «صُومِی عَنْهَا» قَالَتْ: إِنَّهَا لَمْ تَحُجَّ قَطُّ، أَفَأَحُجُّ عَنْهَا؟ قَالَ: «حُجِّی عَنْهَا».[۱]
بُرَیده رضی الله عنه میگوید: نزد رسول الله صلی الله علیه وسلم نشسته بودم که زنی آمد و گفت: من کنیزی را به عنوان صدقه به مادرم دادم و حال او (مادرم) فوت کرده است. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «پاداش خود را دریافت خواهی کرد و آن کنیز به عنوان میراث به تو باز خواهد گشت». وی گفت: ای رسول الله، او یک ماه روزهی قضایی بدهکار است. آیا میتوانم به جای او روزه بگیرم؟ رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «به جای مادرت روزه بگیر». باز گفت: او هیچگاه حج نکرده، میتوانم به نیابت از او حج کنم؟ رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «به نیابت از مادرت حج کن».
[۱]– مسلم حدیث شماره ۱۱۴۹