اول – نمازگزاری که روشنی و سردی چشمش در نماز است، و با حضور قلب، در جلوی پروردگارش قرار دارد، پروردگارش را چنان عبادت میکند که گویا او را میبیند و ظاهر و باطن نمازش کامل و نیکوست، پس او از مقربان و در بالاترین درجات است.
دوم – نمازگزاری که وقتی تکبیر گفت در جلوی پروردگارش حضور قلب دارد و واجب را در نمازش انجام داده است، پس به او اجر میرسد.
سوم – نمازگزاری که با نفس جهاد مینماید تا قلبش حاضر باشد، یک مرتبه قلبش حضور دارد و مرتبهای دیگر غایب میشود، مورد عفو قرار گرفته و برایش به اندازهای که حضور داشته است، اجر و ثواب دارد.
چهارم – نمازگزاری که مواظب است، ولی از نمازش غافل است، برای او داخل نماز و بیرون از آن یکسان است، پس او مقصر است و خودش را برای عقوبت و مجازات عرضه نموده است.
پنجم – نمازگزار سستی که یک مرتبه نماز میخواند و یک مرتبه ترک مینماید، در روز قیامت به اندازهی سستی و کوتاهی که مرتکب شده است، عذاب خواهد دید و این بدترین قِسم از اقسام مذکور است. و اما کسیکه به طور کلی نماز را ترک کند، کافر شده است.
۱٫ الله بلندمرتبه میفرماید: ﴿قَدۡ أَفۡلَحَ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ١ ٱلَّذِینَ هُمۡ فِی صَلَاتِهِمۡ خَٰشِعُونَ٢ وَٱلَّذِینَ هُمۡ عَنِ ٱللَّغۡوِ مُعۡرِضُونَ٣﴾ [المؤمنون: ۱-۳]. «به راستی که مؤمنان رستگار شدند؛ همان کسانی که در نمازشان فروتن هستند؛ و آنان که از [گفتار و رفتار] بیهوده رویگردانند».
۲٫ و الله بلندمرتبه میفرماید: ﴿فَوَیۡلٞ لِّلۡمُصَلِّینَ۴ ٱلَّذِینَ هُمۡ عَن صَلَاتِهِمۡ سَاهُونَ۵ ٱلَّذِینَ هُمۡ یُرَآءُونَ۶ وَیَمۡنَعُونَ ٱلۡمَاعُونَ٧﴾ [الماعون: ۴-۷]. «پس وای بر نمازگزاران! همان کسانی که از نمازشان غافلند. کسانی که خودنمایی میکنند و [امانت دادنِ] وسایل ضروری زندگی را دریغ میورزند».
مقاله پیشنهادی
خیار(داشتن اختیار در معامله)
حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …