کسیکه طهارت ندارد از سه حالت خالی نیست:
۱٫ کسیکه حدث اصغر دارد، وقتی که وارد شد، ننشیند، مگر اینکه وضو بگیرد و دو رکعت بخواند.
۲٫ حایض یا نفاسشده به هنگام ضرورت جایز است وارد مسجد شود و بنشیند، ولی صحبت نکند.
۳٫ برای جنب جایز است که از داخل مسجد عبور نماید ولی آنجا مکث نکند.
و برای آنها ذکر الله گفتن و لمس قرآن و تلاوت آن جایز است؛ زیرا مؤمن نجس نمیشود و دلیل شرعی برای منع آن وجود نداد، پس حکم بر برائت اصلی باقی میماند. افضل این است که همهی افعالی که ذکر شد با طهارت صورت گیرد.
۱٫ الله بلندمرتبه میفرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَقۡرَبُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنتُمۡ سُکَٰرَىٰ حَتَّىٰ تَعۡلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِی سَبِیلٍ حَتَّىٰ تَغۡتَسِلُواْۚ﴾ [النساء: ۴۳]. «ای کسانی که ایمان آوردهاید، در حال مستی به نماز نایستید تا زمانی که بدانید چه میگویید و [همچنین] هنگامی که جُنُب هستید، تا غسل نکردهاید، به نماز [و مسجد] نزدیک نشوید مگر آنکه رهگذر باشید».
۲٫ عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ رضی الله عنه أَنَّ النَّبِیَّ صلی الله علیه وسلم لَقِیَهُ فِی بَعْضِ طَرِیقِ المَدِینَهِ وَهُوَ جُنُبٌ، فَانْخَنَسْتُ مِنْهُ، فَذَهَبَ فَاغْتَسَلَ ثُمَّ جَاءَ، فَقَالَ: «أَیْنَ کُنْتَ یَا أَبَا هُرَیْرَهَ» قَالَ: کُنْتُ جُنُبًا، فَکَرِهْتُ أَنْ أُجَالِسَکَ وَأَنَا عَلَى غَیْرِ طَهَارَهٍ، فَقَالَ: «سُبْحَانَ اللَّهِ، إِنَّ المُسْلِمَ لاَ یَنْجُسُ».
ابوهریره رضی الله عنه میگوید پیامبر صلی الله علیه وسلم در یکی از کوچههای مدینه مرا دید. چون جنب بودم، خود را عقب کشیدم و از چشم رسول الله صلی الله علیه وسلم پنهان کردم. پیامبر صلی الله علیه وسلم از من جستجو کرد. پس از غسل، خدمت پیامبر صلی الله علیه وسلم آمدم. فرمود: «ای ابوهریره، کجا بودی؟» عرض کردم: به علت جنابت و نداشتن طهارت، مجالست با شما را مناسب ندانستم. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «سبحان الله، مؤمن که نجس نمیشود».
۳٫ عَنْ عَائِشَهَ رضی الله عنها قَالَتْ: قَالَ لِی رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه وسلم: «نَاوِلِینِی الْخُمْرَهَ» مِنَ الْمَسْجِدِ، قَالَتْ فَقُلْتُ: إِنِّی حَائِضٌ، فَقَالَ: «إِنَّ حَیْضَتَکِ لَیْسَتْ فِی یَدِکِ».
عایشه رضی الله عنها میگوید: رسول الله صلی الله علیه وسلم از مسجد به من فرمود: «سجاده را برایم بیاور». عایشه رضی الله عنها میگوید: من گفتم: من حیض هستم. فرمود: «حیض بودنت در دست تو نیست».
شرح: ” حیض تو در دست تو نیست” به این معنا است که جسم و دست زنی که در دوران قاعدگی به سر میبرد، نجس نیست.
مقاله پیشنهادی
خیار(داشتن اختیار در معامله)
حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …