الف) حدیث در لغت عبارتست از هرآنچه که ضد قدیم باشد. و عبارتست از: هر کلامی که بوسیلهی آن سخن گفته شود و نقل گردد و به انسان ابلاغ شود. قرآن میفرماید: ﴿وَمَنۡ أَصۡدَقُ مِنَ ٱللَّهِ حَدِیثٗا٨٧﴾ [النساء: ۸۷].
یعنی: و راستگوتر از خدا در سخن کیست؟
و میفرماید: ﴿فَلۡیَأۡتُواْ بِحَدِیثٖ مِّثۡلِهِۦٓ إِن کَانُواْ صَٰدِقِینَ٣۴﴾ [الطور: ۳۴].
یعنی: اگر راست مىگویند سخنى همانند آن بیاورند.
در این آیه خداوند تبارک و تعالی کتاب خویش را حدیث نامیده است.
و باز میفرماید: ﴿وَإِذۡ أَسَرَّ ٱلنَّبِیُّ إِلَىٰ بَعۡضِ أَزۡوَٰجِهِۦ حَدِیثٗا﴾ [التحریم: ۳].
یعنی: و آنگاه که پیامبر با برخی از همسران خود سخنی نهانی گفت.
ب) و حدیث در اصطلاح عبارتست از: هرآنچه که از قول یا فعل یا تقریر[۱] یا صفتی (ظاهری یا اخلاقی) که به پیامبر ج نسبت داده میشود.[۲]
و جمهور گفتهاند حدیث عبارتست از: هرآنچه که به پیامبر ج یا صحابی یا تابعی نسبت داده میشود.[۳]
[۱]– تقریر به این معنی است که در حضور پیامبر ج کاری صورت گرفته باشد و ایشان آن را رد نکرده باشند، و یا در غیاب پیامبر ج قولی گفته شود یا فعلی انجام گردد و سپس آن را به پیامبر ج ابلاغ کنند و ایشان آن را تایید کند یا رد ننماید.
[۲]– مثالهایی برای قول و فعل و تقریر در بخش اول این کتاب خواهد آمد.
[۳]– لمحات فی أصول الحدیث؛ دکتر محمد ادیب صالح، ص۲۸٫