﴿فَإِذَا جَآءَ أَجَلُهُمۡ لَا یَسۡتَٔۡخِرُونَ سَاعَهٗ وَلَا یَسۡتَقۡدِمُونَ ۶١﴾ [النحل: ۶۱] «وقتی اجلشان فرا رسد، یک لحظه پس و پیش نمیشوند».
این آیه، مایه دلجویی بزدلانی است که قبل از مرگ، بارها میمیرند؛ آنان، باید بدانند که زمان مرگ، مشخص و قطعی است و پس و پیش نمیشود. هیچکس نمیتواند مرگ انسان را زودتر از زمان آن بیاورد و هیچکس نمیتواند مرگ را از زمان آن به تأخیر بیندازد. این، به انسان آرامش و ثبات میدهد. ﴿وَجَآءَتۡ سَکۡرَهُ ٱلۡمَوۡتِ بِٱلۡحَقِّۖ﴾ [ق: ۱۹] «و سکرات مرگ، به حق آمد».
بدان که دلبستگی به غیر خدا، مایه شقاوت و بدبختی است. ﴿فَمَا کَانَ لَهُۥ مِن فِئَهٖ یَنصُرُونَهُۥ مِن دُونِ ٱللَّهِ وَمَا کَانَ مِنَ ٱلۡمُنتَصِرِینَ ٨١﴾ [القصص: ۸۱] «او، گروهی نداشت که او را به جای خدا یاری نمایند و از یاری شوندگان نبود».
کتابِ (سیر أعلام النبلاء) اثر بیست و سه جلدی ذهبی است؛ او، در این کتاب شرح حال افراد مشهور از قبیل علما، خلفا، پادشاهان، امیران، وزیران و ثروتمندان و شاعران را نوشته است. انسان، با بررسی کامل این کتاب، به دو حقیقت مهم دست مییابد:
اول اینکه: هرکس خودش را به چیزهایی غیر از خدا مانند ثروت یا فرزند یا مقام یا شغل وابسته نماید و دست به دامان آن شود، خداوند او را به همان چیز میسپارد و این، سبب شقاوت و عذاب و نابودیش میگردد. ﴿وَإِنَّهُمۡ لَیَصُدُّونَهُمۡ عَنِ ٱلسَّبِیلِ وَیَحۡسَبُونَ أَنَّهُم مُّهۡتَدُونَ ٣٧﴾ [الزخرف: ۳۷] «و آنان، ایشان را از راه خدا باز میدارند و گمان میبرند که آنان، رهیافته هستند».
فرعون و مقام؛ قارون و ثروت؛ ابوجهل و جاه طلبی؛ امیه بن خلف و تجارت؛ ابولهب و منصب؛ ابو مسلم و پادشاهی؛ متنبی و شهرت؛ حجاج و برتری جویی در زمین؛ ابن فرات و وزارت؛ هر یک از اینها به خاطر دلبستگی به خواستههایشان، از راه خدا باز ماندند.
دوم اینکه: هر کس، به خداوند افتخار نماید، برای او کار کند و خودش را به او نزدیک نماید، خداوند نیز به او عزت میدهد، مقام او ر ا بالا میبرد و بدون نسب و مقام و فرزند و ثروت و قبیله، به او شرافت و عزت میبخشد: بلال و اذان؛ سلمان و آخرت؛ صهیب و جانفشانی؛ عطاء و علم. ﴿وَجَعَلَ کَلِمَهَ ٱلَّذِینَ کَفَرُواْ ٱلسُّفۡلَىٰۗ وَکَلِمَهُ ٱللَّهِ هِیَ ٱلۡعُلۡیَاۗ وَٱللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ ۴٠﴾ [التوبه: ۴۰] «و خداوند، کلمه کافران را پایین گرداند و سخن (و شریعت) خدا، بلند و والا میباشد و خداوند، توانمند باحکمت است».