۲- خدایمتعال میفرماید: ﴿أُحِلَّ لَکُمۡ لَیۡلَهَ ٱلصِّیَامِ ٱلرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَآئِکُمۡۚ﴾ [البقره: ۱۸۷]، «آمیزش و نزدیکی با همسرانتان در شب روزهداری بر شما حلال گردیده است». از عباره النصِ این آیه، مباحبودنِ آمیزش با همسر تا آخرین جزء از شب فهمیده میشود. اما چون این اباحه و امتداد آن تا این وقت مسلتزمِ آن است که فرد روزهدار گاهی در حالی صبح کند که جُنُب است و در این صورت، دو صفتِ روزهداری و جنابت در وی جمع میشود و اجتماع این دو هم مستلزمِ منافات نداشتن خودشان باهم و نیز فاسد نشدنِ روزه با جنابت به دلیل مباحبودن اسباب و مقدمات آن است؛ پس آیه با عباره النص دال است بر مباح بودنِ آمیزش با همسر تا آخرین لحظه از شب و با اشاره النص، دال بر جوازِ صبح کردنِ روزهدار در حالت جنابت است؛ ولی معنای دوم مقصود سیاق آیه نیست، بلکه ملازم معنایی است که آیه با عبارت خود بر آن دلالت دارد.
مقاله پیشنهادی
خیار(داشتن اختیار در معامله)
حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …