محکم در لغت، به معنیِ مُتقَن و استوار است و در اصطلاح شرعی، لفظی است که دلالتش بر معنای خویش بسیار آشکار و قوی و بیشتر از دلالت مفسر بر معنای خود است و قابل تأویل و نسخ هم نیست.
پس محکم احتمال تأویل ندارد، زیرا وضوح دلالت آن به حدی رسیده که با وجود آن احتمال هرگونه تأویلی منتفی میشود، همچنین قابل نسخ نیز نیست، زیرا بر حکم اصلیای دلالت دارد که به طبیعت خود تبدیل و تغییر را نمیپذیرد، مانند نصوص وارده در مورد ایمان به خدا و روز آخرت و پیامبران، تحریم ظلم و وجوبِ عدل؛ یا این که به طبیعتِ خود تبدیل و تغییر را میپذیرد، لکن مقترن به چیزی میشود که احتمالِ نسخ آن را منتفی میسازد، مانند این آیه که خدای متعال در موردِ قذف کنندگانِ زنانِ محصَن میفرماید: ﴿وَلَا تَقۡبَلُواْ لَهُمۡ شَهَٰدَهً أَبَدٗا﴾ [النور: ۴]، «و هرگز گواهیدادن آنان را نپذیرید». و نیز قول خدای متعال در مورد تحریم ازدواج با زنان رسول خدا ج بعد از وفات ایشان که میفرماید: ﴿وَمَا کَانَ لَکُمۡ أَن تُؤۡذُواْ رَسُولَ ٱللَّهِ وَلَآ أَن تَنکِحُوٓاْ أَزۡوَٰجَهُۥ مِنۢ بَعۡدِهِۦٓ أَبَدًا﴾ [الأحزاب: ۵۳]، «و شما هرگز حق ندارید که بعد از مرگ او همسرانش را به همسریِ خویش درآورید». نیز مانند این حدیث که میفرماید: «اَلْجِهَادُ مَاضٍ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ»، «جهاد تا روز قیامت وجود دارد». این نوع از محکم را محکمٌ لعینه مینامند و در این جا هم همین نوع منظور است. گاهی هم نصی به خاطر وفات رسول خدا ج و انقطاعِ وحی، محکم میشود که آن را محکم لغیره مینامند، ولی این نوع در این جا منظور بحث ما نیست.