۲- جایز است، زیرا گرچه اصل در مشترک این است که بر یک معنا اطلاق شود، اما جایز هم هست که به یک باره همهی معانیاش نیز از آن اراده شود و در این صورت، از حیث شمول بر مدلول خود، مانند عام میشود. استدلال این قول آن است که در قرآن چنین چیزی وارد شده است، زیرا خدای متعال میفرماید: ﴿أَلَمۡ تَرَ أَنَّ ٱللَّهَ یَسۡجُدُۤ لَهُۥۤ مَن فِی ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَن فِی ٱلۡأَرۡضِ وَٱلشَّمۡسُ وَٱلۡقَمَرُ وَٱلنُّجُومُ وَٱلۡجِبَالُ وَٱلشَّجَرُ وَٱلدَّوَآبُّ وَکَثِیرٞ مِّنَ ٱلنَّاسِۖ﴾ [الحج: ۱۸]،
«آیا ندیدهای و ندانستهای که تمام کسانی که در آسمانها و همهی کسانی که در زمین هستند و خورشید و ماه و ستارگان و کوهها و درختان و جانوران و بسیاری از مردم برای خدا سجده میبرند»؟ که سجود، به معنای گذاشتن پیشانی بر زمین است و این در مورد انسان است و در مورد غیر انسان، به معنای خضوع و انقیاد جبری است، و چنان که ملاحظه میشود، این دو، دو معنای مختلف و مراد از لفظ «یسجد» هستند که در نص وارد شده است و همین دلالت دارد بر آن که استعمالِ لفظ مشترک و ارادهی همهی معانی آن در این استعمال، جایز است.
گروه اول در جواب این استدلال گفتهاند که: سجود که در آیه، به معنای نهایت خضوع و انقیاد بدون توجّه به اختیاری یا اجباریبودنِ آن است و این معنا، هم در انسان و هم در غیر انسان، محقق میشود و بنابراین، این کلمه از قبیل مشترک معنوی است نه مشترک لفظی، ولی در ذکرِ لفظ «کثیر من الناس» در آیه به خضوع اختیاری اشارهای شده است.