۲- قرآن، مجموعِ لفظ و معنی است، (یعنی چیزی است که با لفظ و معنا، هردو نازل شده است و بنابراین، احادیثِ قدسی، قرآن نیستند، زیرا لفظ این احادیث از جانب خدای متعال نیست) و لفظ آن با زبان عربی نازل شده است، خدای متعال میفرماید: ﴿إِنَّا جَعَلۡنَٰهُ قُرۡءَٰنًا عَرَبِیّٗا لَّعَلَّکُمۡ تَعۡقِلُونَ٣﴾ [الزخرف: ۳]، «ما قرآن را به زبان عربی فراهم آوردهایم». و در قرآن کریم هم، لفظ غیر عربیای وجود ندارد. امام شافعی میگوید: همهی کتاب خدا با زبان عربی نازل شده است و نیز میگوید: در کتاب خدا چیزی به غیر زبان عربی وجود ندارد[۱]. بنابراین، احادیث نبوی، قرآن به حساب نمیآیند، زیرا گرچه معنای احادیث از جانب خدا بر پیامبر وحی شده است، لکن الفاظ آن از جانب خدای متعال نیست. نیز، تفسیرِ قرآن جزء قرآن به حساب نمیآید، گرچه با زبان عربی هم باشد و همچنین، ترجمهی قرآن به غیر زبان عربی نیز جزء قرآن به شمار نمیآید.
[۱]– الرساله، امام شافعی، ص ۴۰- ۴۲٫