کسانی که بین اقوال و جرایمِ مست فرق گذاشتهاند و معتقدند که فرد مست در مورد اقوالش مؤاخذه نمیشود اما در مورد جرایمش مؤاخذه میگردد، چنین استدلال کردهاند که: هدَر -یعنی فاقد اثر و لغو و بیفایده- دانستنِ قولِ وی متضمن مفسدهای نیست، زیرا در صِرفِ قولِ صادر شده از فرد غیر عاقل، هیچ مفسدهای وجود ندارد، اما افعال چنین نیستند و محو کردن مفاسد افعال بعد از وقوع آنها ممکن نیست، پس هدر دانستن آنها ضرر محض و فسادی بزرگ است و این جایز نیست. نیز، اگر فردِ مست در مورد جنایات خود مورد مؤاخذه قرار نگیرد، این امر وسیلهای برای ارتکاب جرایم و جرأت یافتن او بر انجام آنها در زمان مستی و مباحدانستن قتل افراد بیگناه از جانب وی میشود و فساد موجود در این امر هم بسیار فراوان است و بر کسی پوشیده نیست. همچنین، مستی جرم است و جرم هم صلاحیت این را ندارد که دافع مسؤولیت جنایی از جرمی دیگر شود.
مقاله پیشنهادی
خیار(داشتن اختیار در معامله)
حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …