کسانی که معتقدند طلاق و سایر تصرفات قولی مست واقع شده، او به خاطر جرایمِ ارتکابیاش به صورت کامل مؤاخذه میشود، چنین استدلال کردهاند که: مست در این جا، کسی است که با انجام آنچه بر وی حرام بوده، سبب ازالهی عقل خود شده است، پس به خاطر همین معصیت، مستحق تخفیف نیست و بنابراین، جهت مجازات و باز داشتن وی، چنین فرض میشود که وی در آن هنگام عقل داشته است و این حکم جای شگفتی هم ندارد، زیرا گاهی به چیزی که به صورت حقیقی زایل شده است، به صورت تقدیری و فرضی حکم موجود داده میشود اگر به سبب معصیتی زایل شده باشد، مانند کسی که مورث خود را به قتل رسانده است که جهت مجازات و باز داشتن، در حق وی مورثش زنده تلقی میشود و این قاتل از مورث خود ارث نمیبرد. خلاصه، این که: جرم سببی برای تخفیفدادن به مجرم نمیگردد، بلکه ارتکاب آن بر این دلالت دارد که فرد مجرم به همهی نتایج مترتب بر جرم خود راضی بوده است.
مقاله پیشنهادی
خیار(داشتن اختیار در معامله)
حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …