و. مرگ
مرگ، آخرین عارضهی سماوی است و با مرگ، انسان به طور کامل عاجز میشود و این امر موجب از بینرفتن اهلیت ادای انسان میگردد و جمیع تکالیف شرعی از وی ساقط میشود، زیرا غرض از تکالیف شرعی، ادای اختیاری آنهاست و ادا منوط به وجود قدرت است و با وجود مرگ قدرت فرد از بین میرود، زیرا مرگ عجز و ناتوانی خالص است و به همین دلیل، برخی از احناف معتقدند که در حکم دنیوی، زکات هم از ذمّهی متوفی ساقط میشود و در صورتی که فرد متوفی آن را در زمان حیات خود ادا نکرده باشد، ادای آن از ترکهی وی واجب نیست، زیرا در حقوق الله، فعلِ مکلّف مقصود و مدنظر است و فعل وی با مرگ از بین رفته است؛ اما برخی دیگر، چون امام شافعی، معتقدند که: با مرگ زکات ساقط نمیشود، زیرا منظور از زکات، مال است نه فعلِ مکلّف و خارجساختن مالِ واجبشده با زکات هم از ترکه ممکن است، پس ادای آن ساقط نمیشود.