د. خواب و إغما
۹۶- خواب و إغما با اهلیتِ ادا منافات دارند و نه با اهلیت وجوب[۱]، پس مادام که انسان در خواب است یا در حالت إغما قرار دارد، اهلیت ادا ندارد، زیرا مبنای اهلیت ادا، قدرت تمییز با عقل است و انسان هم در حالت خواب و إغما فاقد تمییز و تشخیص است. بنابراین، اقوال وی مطلقاً معتبر نبوده، به خاطر افعال خود مجازات بدنی نمیشود و حتی اگر انسان در خواب غَلت بزند و روی کسی بیفتد و او را بکشد، چون در این کار تمییز و اختیار نداشته و قصد وی منتفی است، مجازات بدنی نمیشود، بلکه مجازات مالی شده، پرداخت دیه بر وی لازم میشود، همانطور که اگر با فعل خود مالی را تلف کند، ضمانت آن بر وی واجب میشود. دلیل وجوب ضمانت در صرفِ اتلاف نفس و مال بر وی، این است که فعل در عالم واقع روی داده است و نفس و مال هم شرعاً محترم و مورد حفاظت هستند و عذر نافی حرمت و عصمت آنها نمیشود.
در زمان خواب و اغما، ادای عبادت بر فرد لازم نیستند، زیرا خواب و اغما موجب تأخیر خطاب ادا به وقت بیداری و به هوشآمدن میشوند، زیرا در این دو حالت فرد فاقد فهم بوده، ادا محال است؛ اما وجوب عبادت ساقط نمیشود، زیرا امکان ادای حقیقیِ آنها در هنگام بیدار شدن و به هوش آمدن وجود دارد و یا این که فرد میتواند بعد از بیدار شدن و به هوشآمدن، جایگزین ادا یعنی قضای آن عبادات را به جا بیاورد و این، بدان خاطر است که مادامی که انجامِ بدون حرجِ قضا ممکن است، نفسِ عجز از ادا در زمانِ حال، اصلِ وجوب را ساقط نمیکند و چون عادتاً خواب زیاد طول نمیکشد، حرجی در قضای عبادتِ فوتشده وجود ندارد؛ پس وجوب آن ساقط نمیشود. اغما نیز اگر ممتد نباشد، همین حکم را دارد، اما اگر ممتد باشد، وجوب ساقط میشود، زیرا ادای حقیقی با اغما و ادایِ تقدیری به خاطر وجودِ حرج در قضای بعد از به هوش آمدن، از میان رفتهاند و چون ادا از بین برود، وجوب نیز ساقط میشود، زیرا بقایِ وجوب بدون ادا بیفایده است[۲].
[۱]– کشف الأسرار ۴/ ۱۳۸۲٫
[۲]– همان ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰٫