۱- سبب
سبب، در لغت هر آن چیزی است که برای رسیدن به مقصودی ویژه آن را وسیله و دستاویز قرار میدهند و در اصطلاح، چیزی است که شارع آن را معرفی برای یک حکمِ شرعی قرار داده است، به گونهای که این حکم در هنگام وجود آن سبب، ایجاد و در هنگام عدمِ آن، منعدم میگردد[۱].
بنابراین، میتوان سبب را در اصطلاح چنین تعریف کرد که: سبب، هر امری است که شارع وجود آن را علامتی بر وجود حکم و عدم آن را علامتی بر عدم حکم قرار داده است، مانند زنا برای وجوب حد و جنون برای وجوب حِجر و غضب برای وجوب برگرداندن مال غصب شده در صورتِ باقیبودن مال غصبی و برگرداندن مثل یا قیمت مال غصبی در صورت از بینرفتن آن مال. اما اگر زنا و جنون و غصب منتفی شوند، وجوب حد (مجازات) و حجر و برگرداندن یا ضمانت مالِ (غصبی) هم منتفی میشود.
[۱]– المستصفی، عزالی ۱/ ۹۳- ۹۴، آمدی ۱/ ۱۱ به بعد.