گفته شده که اولین کسی که در اصول فقه دست به تألیف زد «قاضی ابویوسف» شاگرد «ابوحنیفه» بوده است، لکن چیزی از تألیف وی به ما نرسیده است.
قول رایج در میان علما این است که اولین کسی که این علم را مدون ساخته و تألیفی مستقل در این زمینه نگاشته است، «امام محمد بن ادریس شافعی»، م ۲۰۴ هـ بوده است[۱].
شافعی در این علم، رسالهی اصولی مشهور خود را به نگارش درآورده و در آن به بحث دربارهی قرآن و بیان احکام در آن، تبیین قرآن در سنت، اجماع و قیاس، ناسخ و منسوخ، امر و نهی، استدلال به خبر واحد و مسایل اصولیِ دیگری از این دست، پرداخته است.
روش شافعی در این رساله بسیار دقیق و عمیق است و وی به اقامهی دلیل بر اقوال خود پرداخته و آرای مخالف را با روشی علمی و زیبا و محکم مورد مناقشه قرار داده است.
بعد از ایشان هم «احمد بن حنبل» کتابی در مورد اطاعت از پیامبر ج و کتابی در مورد ناسخ و منسوخ و کتابی در مورد علل به نگارش درآورد و سپس علما کتابت در این علم و تنظیم مباحث و توسعه و گسترش آن را ادامه دادند.
[۱]– علامه محمود شهابی خراسانی در مقدمهی کتاب «فوائد الأصول من تقریرات الحجه النائینی» اثر شیخ محمد علی کاظمی خراسانی [از علمای اهل تشیع] میگوید: «عدهای از علمای بزرگ چون ابن خلکان، ابن خلدون و نویسندهی «کشف الظنون»- حاجی خلیفه- تصریح کردهاند که: اولین شخصی که در علم اصول فقه دست به تصنیف زده است، محمد بن ادریس شافعی بوده است؛ اما من به این امر یقین ندارم، بلکه احتمال میدهم که یوسف بن یعقوب بن ابراهیم که اولین شخصی است که ملقب به قاضی القضاه شده است، قبل از شافعی دست به تألیف در علم اصول فقه زده باشد.