۲- روزه گرفتن به علت مفهوم همان حدیث که گذشت: به ما دستور داده میشد که روزه را قضا کنیم، یعنی روزههایی که در ایام حیض خورده بودیم. و چون پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید:
«أَلَیْسَ إِذا حاضَتْ لَم تُصَلِّ وَلَم تَصُمْ». (رواه الشیخان).
«…مگر نه اینست که زن چون قاعده شد و دوره حیض او فرا رسد نماز نمیخواند و روزه نمیگیرد».
چون نماز فراوان میشود و قضای آن در هر ماه مشقت دارد به خلاف روزه که سالی یک ماه است. و خداوند میفرماید:
﴿وَمَا جَعَلَ عَلَیۡکُمۡ فِی ٱلدِّینِ مِنۡ حَرَجٖ﴾ [الحج: ۷۸].
«(خداوند) در دین خود بر شما حرج و رنج و مشقت ننهاده است (و برایتان زحمت قرار نداده است)».
مقاله پیشنهادی
خیار(داشتن اختیار در معامله)
حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …