مسح خفین با سه چیز باطل میشود:
۱- بیرون آوردن هر دو خف یا یکی از پا، یا این که خف صلاحیت پوشیدن را نداشته باشد به علت پاره شدن یا نازک شدن که در آن صورت مسح کفایت نمیکند بلکه باید پاها را شست. یعنی کافی است در آن صورت تنها پاها را بشوید، اگر آنها را در حال وضوی کامل و پاکی پوشیده بود، وإلا باید از نو وضو بگیرد.
۲- انقضای مدت مسح یک شبانه روز برای غیر مسافر و سه شبانه روز برای مسافر که با گذشت آن مدت مسح باطل میشود و باید از نو آنها را برابر شرایط پیش بپوشد، همان گونه که در حدیث صفوان آمده است.
۳- هرگاه غسل برای صاحب خفین واجب گردد مسح باطل میگردد، به خاطر همین حدیث صفوان. اگر پایش در خف آلوده گردد و نتواند آن را در خف بشوید باید برای شستن پایش خف را در آورد و مسح باطل میگردد، و اگر بدون کندن خف بتواند آن را بشوید پایش را بشوید و مسح باطل نمیگردد.
مقاله پیشنهادی
خیار(داشتن اختیار در معامله)
حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …