برای زن و مرد حرام است که به منظور خوردن و آشامیدن از ظروف طلا و نقره استفاده کنند چون پیامبر صلی الله علیه وسلم گفته است:
«إِنَّ الَّذِی یَشْرَبُ فِی آنِیَهِ الذَّهَبِ وَالْفِضَّهِ إِنَّمَا یُجَرْجِرُ فِی بَطْنِهِ نَارَ جَهَنَّمَ». (رواه مسلم)
«کسی که در ظروف طلا ونقره بنوشد به راستی آتش دوزخ در شکم او فریاد میکشد، و به جای جرعههای نوشیدنی در اندرون خود آتشی خواهد یافت که صدا میکند».
کلمه «نار» در متن حدیث با «رفع » و «نصب» هر دو خوانده میشود، و بر تقدیر اول یعنی آتش در درون و شکم آن شخص صدا میدهد، و بر تقدیر دوم که شیواتر است به وسیله جرعههایی که پی در پی از گلویش پایین میرود، در حقیقت آتش جهنم وشعلههای آن را به داخل شکم خود فرو میبرد. خداوند ما را از آن برحذر دارد و از هر کرداری که ما را بدان نزدیک سازد نیز دور نماید. همان گونه که طلا و نقره برای استعمال خوردن و نوشیدن حرام است، برای دیگر استعمالات نیز چنین است. نووی در شرح مسلم گفته است:
«یاران میگویند: بر تحریم خوردن و نوشیدن در ظروف طلا و نقره و دیگر استعمالات آنها اجماع منعقد شده است. وی همچنین میگوید: در این تحریم زن و مرد فرقی ندارند و برای هر دو حرام است و در این مساله خلافی نیست، و تنها در استعمال طلا و نقره برای زینت و آرایش بین مردان و زنان فرقی وجود دارد که زنان میتوانند به قصد زینت و آرایش برای شوهر و سرور خود از آنها استفاده کنند».
همچنین تزیین و آذین بندی دکان و مغازهها و مجالس نیز با طلا ونقره جات حرام است، و ساختن این ظروف بدون استعمال نیز بنابر قول صحیح حرام است. چون چیزی که استعمالش حرام است ساختن و نگه داریش نیز حرام است، مانند آلات و ابزار لهو و لعب، و چون هرچیزی که اصلش حرام باشد نگاه بدان هم حرام است. و برای صنعتگر هم ساختن این ظروف حرام است، و در ساختن آنها استحقاق اجرت و مزد ندارد چون این عمل معصیت است، پس اگر کسی این ظروف را شکست بر وی تاوانی نیست و برای کسی حلال نیست که تاوان را مطالبه کند و شکایت را در این باره نزد حکام ببرد.
ظروفی که به قصد زینت با نقره روپوش میشوند و روکش نقره دارند استعمال و نگه داری آنها حرام است، خواه این روپوش یا ترصیع بزرگ یا کوچک باشد. و اما اگر روپوش نقرهای و نقره کاری اندک و به قدر نیاز و حاجت باشد چون مقدار آن اندک است حرام نیست. و به جهت حاجت و نیاز مکروه و ناپسند نیست، چون بخاری از عاصم احول روایت کرده که گفت: من پیاله پیامبر صلی الله علیه وسلم را نزد انس بن مالک دیدم که شکافی برداشته بود که آن را با رشته ای نقره ای درست کرده و محکم نموده بود. انس گفت: به حقیقت بارها در این پیاله به پیامبر صلی الله علیه وسلم آب دادهام. پس ظروف روپوش شده با طلا یا میخکوب طلائی مطلقا حلال نیست.