تصریح و مژدۀ کتابهای پیشین به بعثت پیامبر اسلام (۵)
۳- شمعون پیامبر گفت: «الله از تیمان[۱] و قدّوس از کوه فاران آمد و جلال او آسمانها و زمین را پوشانده و زمین از تسبیح وی پُر گشته و پرتو او مثل نور درخشان است و از دستانش که قدرت وی در آنجا نهفته است، نور میتابد.»[۲]
امام ابن تیمیّه این مژده را همانگونه که در کتابهای اهل کتاب موجود است، آورده و در سیاق سخن از بشارتهای پیامبران پیشین به نبوّت محمّد صلی الله علیه وسلم چنین میآورد: «بشارت دیگری نیز مانند این، از سوی شمعون نقل شده و مورد قبول اهل کتاب بوده و آن بشارت چنین است: “الله متعال نشانههایی را از کوههای فاران آورد و آسمان و زمین از تسبیح او و امّتش پُر شد.”»[۳]
شیخ الإسلام سپس در توضیح بشارت فوق میگوید: «در این مژده، صراحتا پیامبری محمّد صلی الله علیه وسلم که نبوّت را از کوههای فاران آورد و آسمانها و زمین از تسبیح او و امّتش پُر گشت، بیان شده است.»[۴]
هیچ کس غیر از محمّد صلی الله علیه وسلم از کوههای فاران مبعوث نشده که تسبیح وی و امّتش آسمانها و زمین را در بر گرفته باشد.
مسیح قطعاً از سرزمین فاران نبود و سیّدنا موسی در کوه طور با الله متعال سخن گفت و کوه طور در سرزمین فاران نیست، هرچند صحرای میان طور و سرزمین حجاز، بخشی از فاران است، امّا الله تعالی تورات را در این صحرا نازل نکرد.
و مژدۀ نزول تورات در کوه طور و بشارت نزول انجیل در کوه ساعیر، قبلا داده شد.»[۵]
[۱]– تیمان یا تیمن: نامی عبری به معنای یمین [سمت راست] یا جنوب یا صحرای جنوبی است؛ نک: حاشیۀ الجواب الصّحیح، ج ۵، ص ۲۲۲٫
[۲]– نک: سفر حبقوق، إصحاح سوم، صص ۳- ۴؛ عهد قدیم، ص ۱۰۴۶؛ الجواب الصّحیح، ج ۵، صص ۲۲۱- ۲۲۲٫
[۳]– الجواب الصّحیح، ج ۵، ص ۲۲۱٫
[۴]– همان، ص ۲۲۲٫
[۵]– همان.