ایمان به قدر و ارادۀ بنده
ایمان به تقدیر – چنانکه بیان شد- منافاتی با این ندارد که بنده در افعال اختیاری خویش، اراده و حقّ انتخاب و قدرت داشته باشد، زیرا شریعت و واقعیّت بیانگر این موضوعاند:
دلالت شریعت: ادلّۀ فراوانی در این باره وجود دارد؛ از جمله:
﴿فَمَن شَاءَ اتَّخَذَ إِلَىٰ رَبِّهِ مَآبًا﴾ [النّبأ: ۳۹]
«پس هر کس که بخواهد بازگشتگاهی به سوی پروردگارش برگزنید».
﴿فَأۡتُواْ حَرۡثَکُمۡ أَنَّىٰ شِئۡتُمۡۖ﴾ [البقره: ۲۲۳]
«پس هر گونه که بخواهید به کشتزار خود درآیید».
دلالت واقع و تجربه: هر انسانی میداند که اراده و قدرتی بر انجام یا ترک برخی امور دارد و تفاوت آنچه با ارادهاش واقع میشود؛ مانند راهرفتن و آنچه غیر ارادی است؛ همچون لرزیدن را میفهمد.
امّا اراده و قدرتش با اراده و قدرت الله تعالی حاصل میشود، چون الله Uمیفرماید:
﴿لِمَن شَآءَ مِنکُمۡ أَن یَسۡتَقِیمَ٢٨ وَمَا تَشَآءُونَ إِلَّآ أَن یَشَآءَ ٱللَّهُ رَبُّ ٱلۡعَٰلَمِینَ﴾ [التّکویر: ۲۸-۲۹]
«برای کسی از شما که بخواهد راه راست در پیش گیرد. و شما نمیخواهید مگر آنکه پروردگار جهانیان بخواهد».[۱]
[۱]– منهاج السّنّه، ابن تیمیّه، ج ۲، صص ۱۰۹- ۱۱۲؛ التّبیان فی أقسام القرآن، ابن قیّم، صص ۴۵، ۱۶۶- ۱۶۹٫