دلایل اثبات میزان:
قرآن، سنّت و اجماع بیانگر وجود چنین وسیلهای هستند.
أ ـ الله متعال در قرآن کریم میفرماید:
﴿وَنَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَامَهِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا ۖ وَإِن کَانَ مِثْقَالَ حَبَّهٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَیْنَا بِهَا ۗ وَکَفَىٰ بِنَا حَاسِبِینَ﴾ [الأنبیاء: ۴۷]
«و [ما] در روز قیامت ترازوهای عدل را مینهیم، پس به هیچ کس، ستمی نمیشود و اگر [عملی] به مقدار سنگینی یک دانۀ خردل باشد، آن را [به حساب] میآوریم. و حسابرسی ما کافی است».
ب ـ پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «کَلِمَتَانِ حَبِیبَتَانِ إِلَى الرَّحْمَنِ، خَفِیفَتَانِ عَلَى اللِّسَانِ، ثَقِیلَتَانِ فِی المِیزَانِ: سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِیمِ»[۱]؛ «دو کلمه [یا جمله] برای پروردگار رحمان، بسیار محبوب، بر زبان، خیلی سبک و در ترازوی اعمال، بسیار سنگین هستند: سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِیمِ؛ پاک و منزّه است الله متعال و ستایش مخصوص اوست [من تسبیح و تحمید او را به جای میآورم]، پاک و منزّه است پروردگار بزرگ».
ج ـ تمامی سلف صالح بر ثبوت ترازوی اعمال، اجماع و توافق نمودهاند.[۲]
[۱]– صحیح بخاری، شمارۀ حدیث: ۷۵۶۳؛ صحیح مسلم، شمارۀ حدیث: ۲۶۹۴٫
[۲]– نک: التّذکره، صص ۳۶۰- ۳۷۳؛ شرح العقیده الطّحاویّه، صص ۴۱۷- ۴۱۹؛ لمعه الإعتقاد، ص ۱۲۰٫