دلایل ثبوت بعث
دلایلی از قرآن و سنّت، اجماع، عقل و فطرت سلیم دلالت بر زندهشدن مردگان دارند و نیز این کار بر مقتضای حکمت است، زیرا میطلبد که الله مخلوقات را برای حسابرسی و دادن پاداش یا عذاب در برابر تکلیفی که بر زبان پیامبران بر آنان لازم گشته است، دوباره زنده کند.[۱]
الله تعالی میفرماید:
﴿أَفَحَسِبۡتُمۡ أَنَّمَا خَلَقۡنَٰکُمۡ عَبَثٗا وَأَنَّکُمۡ إِلَیۡنَا لَا تُرۡجَعُونَ﴾ [المؤمنون: ۱۱۵]
«آیا گمان کردید که ما شما را بیهوده آفریدهایم و اینکه شما به سوی ما باز گردانده نمیشوید؟!».
﴿ثُمَّ إِنَّکُم بَعۡدَ ذَٰلِکَ لَمَیِّتُونَ١۵ ثُمَّ إِنَّکُمۡ یَوۡمَ ٱلۡقِیَٰمَهِ تُبۡعَثُونَ﴾ [المؤمنون: ۱۵-۱۶]
«سپس قطعاً شما بعد از این خواهید مرد. آنگاه یقیناً شما در روز قیامت، برانگیخته میشوید».
پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید: «یُحْشَرُ النَّاسُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ حُفَاهً غُرْلاً»[۲]؛ «مردم در روز قیامت، پابرهنه و ختنهنشده برانگیخته میشوند».
ادلّۀ بیشماری بیانگر زندهشدن و رستاخیز مردگان است.
[۱]– نک: شرح العقیده الطّحاویّه، ص ۴۰۴؛ رسائل فی العقیده، ص ۲۹؛ أعلام السّنّه المنشوره، صص ۱۰۱- ۱۰۳٫
[۲]– صحیح بخاری، شمارۀ حدیث: ۳۳۴۹؛ صحیح مسلم، شمارۀ حدیث: ۲۸۶۰٫