مفهوم عقیدۀ ختم نبوّت
مراد از ختم نبوّت، پایانیافتن خبردادن الله تعالی به مردم و قطع وحی آسمانی است.[۱]
یعنی اینکه باور کنیم اخبار غیبی با نبوّت پیامبرمان؛ محمّد صلی الله علیه وسلم پایان یافته و وحی آسمانی با وفات ایشان، قطع شده است. این مطلب از مهمترین و اصلیترین اعتقادات مسلمانان به شمار میرود و هر کس بر خلاف آن ادّعا نماید، به الله تعالی کفر نموده و پیامبر rرا تکذیب کرده است.
قرآن، سنّت و اجماع بر این موضوع دلالت میکنند.
دلایل زیادی از قرآن کریم، به صورتهای متفاوتی بیانگر ختم نبوّت هستند؛ همچون:
أ ـ تصریح قرآن کریم به ختم نبوت:
﴿مَّا کَانَ مُحَمَّدٌ أَبَآ أَحَدٖ مِّن رِّجَالِکُمۡ وَلَٰکِن رَّسُولَ ٱللَّهِ وَخَاتَمَ ٱلنَّبِیِّۧنَۗ﴾ [الأحزاب: ۴۰]
«محمّد پدر هیچ یک از مردان شما نیست، و بلکه فرستادۀ الله و خاتم پیامبران است».
در آیۀ فوق، صراحتاً بیان شده که محمّدصلی الله علیه وسلم خاتم پیامبران قبلی بوده و پس از ایشان، پیامبر و رسولی مبعوث نخواهد شد.
مفسّران قرآن کریم از صدر اسلام تاکنون، همین معنا را فهمیده و بیان کردهاند.[۲]
ب ـ اثبات این اعتقاد از طریق عقلی: مطلب مذکور در چندین آیه آمده است؛ مانند آیاتی که دلالت بر عمومیّت رسالت پیامبرمان؛ محمّد صلی الله علیه وسلم میکند؛ همچون آیۀ:
﴿قُلۡ یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّاسُ إِنِّی رَسُولُ ٱللَّهِ إِلَیۡکُمۡ جَمِیعًا﴾ [الأعراف: ۱۵۸]
«بگو: ای مردم! من فرستادۀ الله به سوی همۀ شما هستم».
و آیاتی که نشان میدهند الله متعال حفاظت کتابش را ضمانت نموده است.
و نیز آیاتی که حجّیّت قرآن را بر هر کسی که این کتاب آسمانی به وی رسد، اثبات مینمایند:
﴿وَأُوحِیَ إِلَیَّ هَٰذَا ٱلۡقُرۡءَانُ لِأُنذِرَکُم بِهِۦ وَمَنۢ بَلَغَۚ﴾ [الأنعام: ۱۹]
«و این قرآن بر من وحی شده تا شما و تمام کسانی را که به آنان میرسد، با آن بیم دهم».
همچنین آیاتی که از مردم درخواست ایمان به پیامبران و کتابهای آسمانی پیشین دارد بدون اینکه از آنان بخواهد به غیرشان ایمان بیاورند.[۳]
در سنّت نیز میبینیم که پیامبر صلی الله علیه وسلم به اثبات و بیان اعتقاد ختم نبوّت بسیار اهمّیت میدادند و آن را با شیوههای متفاوتی و در مناسبتهای عمومی و خصوصی بیان میفرمودند و در این زمینه، هیچ شبههای باقی نگذاشتند، بلکه کاملاً این باور را روشن و واضح ساختند.
اگر کسی احادیث رسول الله صلی الله علیه وسلم را بررسی نماید، خواهد دید که اعتقاد مذکور با عباراتی متنوّع تأکید و اثبات شده و برخی از آنها به حدّ تواتر میرسد.
این احادیث به طور کل، متواتر و قطعی بوده و هیچ شکّ و تردیدی در اینکه پیامبر صلی الله علیه وسلم خاتم پیامبران هستند را باقی نمیگذارد.[۴]
پیامبر rفرمودند: «وَإِنَّهُ سَیکُونُ مِن أُمَّتِی کَذَّابُونَ کُلُّهُمْ یَزْعُمُ أَنَّهُ نَبِیٌّ وَأَنَا خَاتَمُ النَّبِیّینَ لَا نَبِیَّ بَعْدِی»[۵]؛ «قطعاً در میان امّتم، دروغگویانی خواهند بود که هر یک ادّعا میکند پیامبر است، در حالی که من خاتم پیامبرانم و پس از من، پیامبری نیست».
[۱]– نک: عقیده ختم النّبوّه، ص ۱۶٫
[۲]– همان، صص ۱۹- ۲۴٫
[۳]– همان، صص ۱۹- ۲۹٫
[۴]– همان، صص ۳۰- ۵۴٫
[۵]– مسند احمد، شمارۀ حدیث: ۲۲۴۴۸؛ حاکم، ج ۴، ص ۴۹۶٫