- اگر از امام احمد دو روایت نقل شود و دلیل و برهان یکی از آن دو روایت قولِ پیامبراکرم صلی الله علیه وسلم باشد (منوط به اینکه این قول پیامبر، عام باشد) و دلیل و برهان روایت دیگر، قول یکی از صحابه باشد (منوط به اینکه این قولِ صحابه، خاص باشد، و بتوان با آن عموم را خاص کرد) ، در این باره که کدام یک ازآن دو روایت، جزء مذهب امام میباشد، اختلاف است:
برخی میگویند: مذهب امام احمد، همان است که دلیلش قول (عام) پیامبراکرم صلی الله علیه وسلم باشد. مرداوی میگوید: نظریهی درست و صحیح نیز همین است.
و برخی میگویند: مذهب وی همان است که دلیلش، قول (خاص) یکی از صحابه باشد، چرا که با خاص، عام تخصیص مییابد، و بنا به قول مشهور، «قول صحابی» در نزد امام احمد حجت میباشد که به ذریعه آن، عموم کتاب و سنت را خاص، و گاهی مجملات آن دو را نیز به ذریعهی قول صحابی، تفسیر و توضیح و تشریح و تبیین مینماید.
و اگر در میان آن دو دلیل، قول پیامبر صلی الله علیه وسلم «أَخصّ» (خاصتر) و «أحوط» (با احتیاطتر) باشد، بدون تردید قول پیامبر برای عمل کردن تعیین میگردد. [۱]
[۱]– الانصاف ( ۱۲/ ۲۵۲ )