«حدیث ضعیف و امام احمد»
مشهور است که امام احمد در مسائل فقهی و احکام شرعی به احادیث ضعیف، استناد و استدلال میجسته است، ولی چیزی که در این مبحث، دانستنش مناسب مینماید، این است که امام احمد، احادیث را (مانند اینکه پس از وی معروف شد) به «صحیح»، «حسن» و «ضعیف» تقسیم نمیکرد، بلکه ایشان، حدیث را به دو قسم: «صحیح» و «ضعیف» تقسیم میکرد.
و حدیث ضعیف نیز در نزد ایشان به دو قسم: (۱) متروک (۲) غیرمتروک، تقسیم میگردد.
و مراد از «حدیث ضعیف» که ایشان در حل مسائل فقهی، بدان استدلال میجسته است. احادیث «باطل» و یا «مُنکر» و یا احادیثی که راوی آنها، متهم به «کذب و دروغگویی» میباشد، نیست. بلکه مراد از آن، (به اصطلاح محدثینی که پس از امام احمد، قدم به عرصهی گیتی گذاشتهاند) قسمی از اقسام «حدیث حسن» بود، و در حقیقت «حدیث حسن» جزئی از زیرمجموعهی «حدیث صحیح» و قسیم آن، به شمار میآید.
امام احمد، هرگاه در مسئلهای از مسائل، حدیثی صحیح از پیامبر، یا قولی از صحابه، و یا اجماعی بر خلاف آن، نیابد، عمل به حدیث را (اگرچه سندش ضعیف باشد) بر قیاس ترجیح میدهد، و این کار امام احمد نیز به دو علت صورت میگیرد: (۱) از باب احتیاط (۲) برای اینکه احتمال دارد که این حدیث ضعیف، صحیح باشد.
ولی باید دانست که امام احمد در حل مسائل فقهی، هیچ گاه از احادیث موضوع و ساختگی استفاده نکرده است.