مراتب و طبقات کتب در فقه احناف
کتابهایی که در فقهِ احناف، (از فقهاء و علمای بزرگ مذهب)، مَروی هستند، تمامیشان از لحاظ قوت و روایت و صحّتِ نقل، از یک درجه و رتبه برخوردار نیستند، بلکه در سه رتبه و طبقه، دستهبندی میشوند:
اول: «مسائل الاصول» یا «مسائل ظاهر الروایه»
عبارت از مسائل و احکامی است که در کتب ششگانهی امام محمد (کتب ظاهر الروایه) روایت شدهاند؛ و نیز عبارت از مسائلی است که متضمن آراء و نظریات امام ابوحنیفه، ابویوسف و محمد باشند.
«ابن عابدین»[۱] میگوید: «گاهی اوقات برخی از علما، امام زفر و حسن (بن زیاد) و دیگر شاگردان امام اعظم را به جرگهی ائمهی ثلاثه (امام ابوحنیفه، ابویوسف و محمد) در «مسائل ظاهر الروایه» ملحق میکنند، لیکن چیزی که در «مسائل ظاهر الروایه» مشهور و شایع، و معمول و متداول میباشد، این است که قول ائمهی ثلاثه و یا قول یکی از آنها باشد.»
و «مسائل ظاهر الروایه» یا «مسائل الاصول»، فقط در کتب ششگانهی امام محمد (مبسوط، زیادات، جامع الصغیر، جامع الکبیر، سیر الصغیر و سیر الکبیر)، روایت شدهاند و این مسائل را بدان خاطر «ظاهر الروایه» یا «اصول» مینامند که از انسانهایی ثقه و مورد اعتماد، آن هم با روایت صحیحِ و نقلِ قوی، مروی شدهاند و این روایتِ صحیح از ائمهی مذهب، یا به صورت متواتر است و یا مشهور.
«مسائل ظاهر الروایه» از لحاظ طبقه و رتبه در بالاترین درجه از مراتب سهگانهی کتب فقهی احناف، قرار دارند و منبع و مرجعی (مهم وکلیدی، و محوری و بنیادی) در فقه امام ابوحنیفه و شاگردان ایشان به شمار میآیند و از اعتباری خاص و جایگاهی ویژه و اهمیتی فوقالعاده زیاد برخوردارند. بدین خاطر علماء و فقهاء، اهتمام و توجهی ویژه بدانها دارند و از همان اوان روی کار آمدن این کتب، به شرح و توضیح، تخریج مسائل، وضع اصول و تفریع تفریعات و تطبیقات فروعی آنها پرداختهاند. و بر اساس همین توجه و عنایت ویژه بود که «محمد مروزی»، مشهور به «حاکم شهید»، کتابی را با عنوان «الکافی» به رشتهی تحریر درآورد و کتب ششگانهی ظاهر الروایهی امام محمد را در آن گردآوری و تدوین نمود.[۲]
[۱]– رسم المفتی ص ۱۶ و «حاشیه ابن عابدین» (۱/۶۹)
[۲]– ابوحنیفه: حیاته وعصره ص ۲۱۸