- «بدایه المبتدی»: اثر «امام برهانالدین، ابوالحسن، علی بن ابیبکر مرغینانی» (متوفی ۵۹۳ه . ق).[۱]
سبب تألیف کتاب
(علامه مرغینانی در بیان سبب تألیف کتاب) میگوید: «در ابتدا، به ذهنم میرسید تا به گردآوری مجموعهای فقهی بپردازم که حجمش کوچک، ولی اثرش، بزرگ و سترگ باشد، و در آن به ذکر هر نوع مسائل نیز پرداخته شده باشد (و از بیان اختلافهای بیفایده و پیچیدگیها و درهمآمیختگیهای فقهی نیز، عاری)، و میان اختلافها، به نحو شایسته و بایستهای جمع کرده باشد.
از این رو کتاب «مختصر القدوری» را در این زمینه، نیکوترین یافتم، چرا که این کتاب در ایجاز و اعجاب، سرآمد کتابها بود، و از طرف دیگر مشاهده کردم که بزرگان و طلایهداران عرصهی علم و دانش، مردم (کوچک و بزرگ) را به حفظ «جامع الصغیر»، ترغیب و تشویق، و علاقمند و راغب میسازند.
بدین خاطر، تصمیم گرفتم تا میان این دوکتاب، جمع کنم، و در بیان هر مسئله از معنی و مفهوم آن دو تجاوز نکنم – مگر اینکه ضرورت ایجاب کند – و آن را «بدایه المبتدی» نام نهادم، و به جهت تبرک جستن از آثار امام محمد بن حسن شیبانی، در ترتیب ابواب آن، از ترتیب «جامع الصغیر» امام محمد، تأسی و اقتدا جستم.»
شیخ درادامه میگوید: «در شروع «بدایه المبتدی»، قول داده بودم تا – به توفیق خدا – بر آن شرحی را بنگارم، از این رو به قولم وفا کردم و شرحی را با عنوان «کفایه المنتهی» به رشتهی تحریر در آوردم، و وقتی میخواستم این شرح را به پایان برسانم، برایم معلوم گشت که در آن اندکی درازگویی و شرح و بسطِ بیش از اندازه و اطالهی کلام وجود دارد و ترسیدم که نکند به خاطر این درازگوییها، کتابم، متروک و رها شده و کنار گذاشته شده و بلا استفاده گردد، بدین خاطر عزم خویش را بر نگارش شرحی دیگر، با عنوان «الهدایه» جزم نمودم تا در آن، به جمع میان روایت و درایت، بپردازم و از بیان مسائل زائد و تکراری و درازگویی و زیادهگویی و اطالهی سخن بپرهیزم.»
علماءگفتهاند: «شیخ مرغینانی، «بدایه المبتدی» را درکتاب «الهدایه»، در مدت ۱۳ سال شرح نمود و در این مدت پیوسته روزهدار بود و یک روز آن را نیز نخورد، و کوشش میکرد تا کسی از روزهدار بودنش باخبر نگردد، از این رو هرگاه خادمش برای او غذا میآورد، بدو میگفت: غذا را بگذار و برو. وقتی خادم میرفت، آن غذا را به یکی از طلبهها و یا کسی دیگر، میبخشید.
[۱]– تاج التراجم ص ۴۲ و « مرغینانی »منسوب به «مرغینان» شهری در «فرغانه» است