در این قسمت میخواهم جزیاتی از چگونگی قتل طلحه رض و زبیر رض بپردازیم
جالبه پس از جنگ جمل حضرت علی فرمود هیچ کسی حق جمع اوری غنایم ندارد و اسیر نگیرید
و با زخمی ها کاری نداشته باشید و گرهی از (همان فتنه گران)امدند گفتند اگر کافر بودند که غنایمشان حلال است
و اگر مسلمان بودند چرا با انها جنگیدیدو باز خوب است بدانید پس از جنگ با اینکه که حضرت علی می توانست حضرت عایشه را قصاص کند
اما گفتند
ام المومنین عائشه پس ازآن باز هم ازاحترام سابق مابرخوردار است وحسابش باخداست
حضرت ام المؤمنین عائشه صدیقه-رضی الله عنها- بشدت به سفر خویش به بصره که بهوقوع جنگ جمل انجامید بسیار اظهار ندامت و پشیمانی می کرد و هرگاه به یاد آن واقعه می افتادبه حدی گریه می کرد که چادر و روسری اش خیس اشک می شد( شرح عقیده الواسطیه ) .
حضرت طلحه -رضی الله عنه- نیز به محض مذاکره با حضرت علی -رضی الله عنه- و پی بردنبه توطئه ای که دشمنان ریخته بودند با رضایت کامل از حضرت علی -رضی الله عنه- جدا می شود
و خود را به خاطر کوتاهی در امر پاسداری از حضرت عثمان -رضی الله عنه- مقصر می داند و می گویدخدایا حق عثمان را از من بگیر تاتوراضی شوی( سیر اعلام النبلاء ج ۲ ص ۶۴۰٫) .
اما حضرت زبیر -رضی الله عنه- وقتیحضرت علی -رضی الله عنه- حدیث رسول اکرم-صلی الله علیه وسلم- را برایش بیان می کند که
مگر به یاد نداری رسول الله -صلی الله علیه وسلم- در مورد جنگ تو با من پیشگویی کرده و فرموده :
( ای زبیر تو بر موضع اشتباه خواهی بود ) حضرت زبیر-رضی الله عنه- به محض شنیدن این سخن ازحضرت علی -رضی الله عنه- با قلبی راضی از او جدا شده و از حضورش در این نبرد کاملاً پشیمانو ناراحت می شو( البدایه و النهایه ج ۷ ص ۲۶۱٫ ).
همان طورکه پیش تر اشاره نمودیم خود حضرت علی -رضی الله عنه- نیزاز حضورش در مقابل حضرت عایشه-رضی الله عنها- و وقوع چنین جنگی به شدت ناراحت ونگران بود و با ناراحتی می فرمود : کاش بیست سال قبل مرده بودم و شاهد این نبرد نمی بودم
وقتی در مورد کشته شدگان سپاه مقابل از ایشان سؤال می کنند و میفرماید : هر کدام از اینافراد که دارای قلبی صاف و بدون نفاق بوده باشند وارد بهشت می شودند( مقام صحابه ص ۱۴۱ به نقل از منهاج السنه ج ۲ ص ۶۱٫ ).