الحمدلله،
بشر بن حارث بن عبد الرحمن بن عطاء امام محدث زاهد شیخ الاسلام ابونصر مروزی سپس بغدادی، مشهور به حافی در سال ۱۵۲ هجری متولد شد. او نزد امام مالک و شریک و حماد بن زید و ابراهیم بن سعد و خالد بن عبدالله طحان و فضیل بن عیاض و معافی بن عمران و ابن مبارک و عبدالرحمن بن زید ابن اسلم کسب علم آموخت.
و سفیان بن سعید بن مسروق ثوری، از بنی ثور بن عبد مناه، از مُضَر، أبو عبد الله أمیر المؤمنین در حدیث، سید أهل زمانش در علوم دین و تقوى بود. در کوفه (سال ۹۵ یا ۹۶ یا ۹۷ ه . ق ) تولد یافت و در آنجا بزرگ شد، منصور عباسی او را منصب قضاوت پیشنهاد کرد، اما او قبول نکرد و از کوفه خارج شد (سال ۱۴۴هـ) و در مکه و مدینه سکونت کرد. سپس مهدی خلیفه عباسی او را خواست و او متوارى شد و به بصره رفت و در حالی که در آنجا مخفی بود، وفات یافت.
ابن خلکان گوید: او یکی ازائمه مجتهدین است و ابوالقاسم جنید بروایتی (در فقه) برمذهب او میرفت و سفیان از ابی اسحاق سبیعی و اعمش و همسان این طبقه حدیث شنید و اوزاعی و ابن جریح ومحمدبن اسحاق و مالک و طبقه ٔ آنان از سفیان حدیث شنیدند.
از کتابهای اوست: “الجامع الکبیر” و “الجامع الصغیر” در حدیث، و کتابی در “الفرائض”… . ابن جوزی کتابی در مناقب او دارد.
برای آشنایی بیشتر با امام سفیان ثوری به مقاله ” رنج های امام سفیان ثوری” از سایت نوار اسلام مراجعه کنید.
اما واضح و مبرهن است که این دو شخصیت برجسته یعنی : امام سفیان ثوری و امام بشر بن حارث بغدادی هیچیک جزو فرقه ضاله صوفیه نبودند و آن تصوفی که امروزه آنرا با بدعتهای مشهورش می شناسیم هیچیک از آن دو شخصیت بر آن نبوده اند، هرچند که آنها افرادی زاهد و پارسا بوده اند، چنانکه در مورد سفیان ثوری گفته اند که مجلس درس و وعظ او سرشار از ربانیت و یادآوری آخرت بود، و آرامش خاصی بر حاضران نازل می شد، و شاید همین زهد و تقوای او بوده که صوفیان ادعا می کنند که ایشان صوفی بوده اند! ولی آنها جزو این فرقه نبوده اند، و بلکه تابع منهج سلف صالح بودند.
البته صوفیان ادعاهای دیگری هم دارند مثلا اینکه ادعا دارند حسن بصری و اویس قرنی نیز صوفی بوده اند؟! به چه دلیل؟ تنها به این دلیل که آنها اهل زهد و تقوا بوده اند!
ولی قرار نیست که هر مسلمان زاهدی را صوفی و آنهم با آن تعریفی که امروزه از تصوف می شود بنامیم، و اگر ملاک صوفی گری را تقوا و زهد بنامیم، طبیعتا بسیاری از علمای بزرگوار اهل سنت را باید صوفی خواند، ولی اگر ملاک آن اعتقادات باطل و فاسد امروزی صوفیه باشد، قطعا تمامی علمای اهل سنت و جماعت از این افکار و عقاید باطل بریء و بدور بوده اند.
والله اعلم
وصلی الله وسلم علی محمد وعلى آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلى یوم الدین