عن عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ قال: بَلَغَ النَّبِیَّ (صلی الله علیه وآله وسلم) أَنِّی أَصُومُ أَسْرُدُ، وَأُصَلِّی اللَّیْلَ، فَإِمَّا أَرْسَلَ إِلَیَّوَإِمَّا لَقِیتُهُ فَقَالَ: «أَلَمْ أُخْبَرْ أَنَّکَ تَصُومُ وَلاَ تُفْطِرُ، وَتُصَلِّی اللَّیْلَ؟ فَلاَ تَفْعَلْ، فَإِنَّ لِعَیْنِکَ حَظًّا، وَلِنَفْسِکَحَظًّا، وَلأَِهْلِکَ حَظًّا، فَصُمْ وَأَفْطِرْ، وَصَلِّ وَنَمْ، وَصُمْ مِنْ کُلِّ عَشْرَهِ أَیَّامٍ یَوْمًا، وَلَکَ أَجْرُ تِسْعَهٍ». قَالَ: إِنِّیأَجِدُنِی أَقْوَى مِنْ ذَلِکَ یَا نَبِیَّ اللَّهِ، قَالَ: «فَصُمْ صِیَامَ دَاوُدَ ÷». قَالَ: وَکَیْفَ کَانَ دَاوُدُ یَصُومُ؟ یَا نَبِیَّ اللَّهِ؟ قَالَ:کَانَ یَصُومُ یَوْمًا وَیُفْطِرُ یَوْمًا، وَلاَ یَفِرُّ إِذَا لاَقَى». قَالَ: مَنْ لِی بِهَذِهِ یَا نَبِیَّ اللَّهِ؟ قَالَ عَطَاءٌ: فَلاَ أَدْرِی کَیْفَذَکَرَ صِیَامَ الأَبَدِ، فَقَالَ النَّبِیُّ ص: «لاَ صَامَ مَنْ صَامَ الأَبَدَ، لاَ صَامَ مَنْ صَامَ الأَبَدَ لاَ صَامَ مَنْ صَامَ الأَبَدَ».
(م/۱۱۵۹)صحیح مسلم
ترجمه: عبدالله بن عمرو بن عاص ب میگوید: به نبی اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) خبر رسید که من پشت سر هم (پی در پی) روزه میگیرم و تمام شب را به نماز میایستم. لذا شخصی را نزدم فرستاد یا من ایشان را دیدم. پس فرمود: «آیا این سخن که شما روزها را پشت سرهم (پی در پی) و بدون فاصله، روزه میگیری و تمام شب را به نماز میایستی، صحیح است؟این کار را نکن؛ زیرا چشمت، نفست و خانوادهات بهره و نصیبی دارند؛ لذا گاهی روزه بگیر و گاهی، نگیر؛ پاسی از شب را نماز بخوان و قسمتی از شب را بخواب. از هر ده روز، یک روز را روزه بگیر؛ پاداش نه روز دیگر نیز به تو میرسد». عبدالله میگوید: من گفتم: یا رسول الله! من خودم را توانمندتر از این میبینم. فرمود: «پس مانند داود ÷ روزه بگیر». گفتم: یا رسول الله! داوود چگونه روزه میگرفت؟ فرمود: «یک روز، روزه میگرفت و روز دیگر را روزه نمیگرفت و هر گاه (با دشمن) مواجه میشد، فرار نمیکرد». گفتم: یا رسول الله! این خصلت اخیر (عدم فراراز دشمن) را چگونه بدست آورم؟ عطاء که یکی از راویان است میگوید: نمیدانم که نبی اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) چگونه از روزهی همیشگی سخن به میان آورد. به هر حال فرمود: «کسیکه همیشه روزه بگیرد، مانند این است که اصلاً روزه نگرفته است. کسیکه همیشه، روزه بگیرد، مانند این است که اصلاً روزه نگرفته است».
تذکر؛ منظور روزه سنت است .