روایتی ساختگی :
” من عیر أخاه بذنب لم یمت حتى یعمله “.
ترجمه : ” هر کس برادرش را بخاطر گناهی سرزنش کند ، نمی میرد تا اینکه آن گناه را انجام دهد . ”
[ شیخ آلبانی رحمه الله در سلسله الأحادیث الضعیفه والموضوعه : ۱۷۸ فرموده : وضع شده است – موضوع – ]اما در این مورد سخنی از امام ابن قیم رحمه الله که در شرح این روایت بیان می کند را نقل می کنند که فرموده :
” طعنه زدن به برادر مسلمانت به خاطر گناهی که مرتکب شده، از معصیت و گناهی که وی انجام داده، بزرگتر است!
در صورتیکه ایشان دقیقا در ادامه این گفته می فرماید : “لما فیه من صوله الطاعه وتزکیه النفس وشکرها والمناداه علیها بالبراءه من الذنب، وأن أخاک باء به … ”
[ مدارج السالکین : ۱۹۵/۱ ]ترجمه : ” به سبب اینکه این طعنه زدن ، ابراز طاعت و تزکیه نفس و دیگران را به سوی خود خواندن ، و بزرگ شماردن خود ، و همچنین خود را مبرا دانستن از گناه را در بر دارد ، واین در حالی است که برادرت از آن گناه دست کشیده و توبه نموده … ”
پس مقصود از این سخن افرادی است که از مومنانی که از گناهانشان دست کشیده اند عیب جویی می کنند … و آنان را به خاطر گناهی که الله از آنان خشنود شده سرزنش می کنند و تنها هدفشان بدنام کردن این اشخاص و اظهار پاکی خود در میان مردم است …
اما افرادی که آشکارا گناه می کنند و از آن دست نمی کشند و همچنین اهل بدعت … آشکار نمودن حال آنان به اتفاق امت اسلامی واجب است چنانچه امام ابن تیمیه رحمه الله در مجموع الفتاوی : ۲۳۱/۲۸ این اجماع را نقل می نمایند و می فرماید : “ﻓﺈﻥ ﺑﻴﺎﻥ ﺣﺎﳍﻢ ﻭﲢﺬﻳﺮ ﺍﻷﻣﺔ ﻣﻨﻬﻢ ﻭﺍﺟﺐ ﺑﺎﺗﻔﺎﻕ ﺍﳌﺴﻠمین.”
ابو مثنی لیلاخی