((أنا مدینه العلم و علیٌ بابها فمن أراد العلم فلیأت الباب))
من شهر علم هستم و علی دروازه آن است پس هرکس علم را میخواهد باید از در آن وارد شود.
امام ترمذی در کتاب “سنن” خودش حدیث ۳۷۲۳ آن را روایت میکند و در دنباله آن میفرماید: این حدیثی است غریب و منکر
امام ابوالفرج ابن الجوزی در “الموضوعات” جلد ۱ تمام طرق روایت آن را میآورد و سپس در صفحه ۳۵۵ میفرماید: این حدیث هیچ اصلی ندارد.
همچنین در صفحه ۳۵۴ از امامان حدیث اینگونه نقل میکند:
امام ابن معین میفرماید: این حدیث دروغ است و هیچ اصلی ندارد.
امام ابن عدی میفرماید: این حدیث موضوع است.
امام ابن حبان میفرماید: این خبری است که هیچ اصلی از رسول الله صلی الله علیه و سلم ندارد.
امام العقیلی در “الضعفاء” جلد ۳ صفحه ۱۴۹ میفرماید: در این زمینه هیچ حدیث صحیحی وجود ندارد.
امام ابوبکر ابن العربی در “أحکام القرآن” جلد ۳ صفحه ۸۶ میفرماید: این حدیث باطل است.
امام ابن تیمیه در “مجموع الفتاوی” جلد ۴ صفحه ۴۱۰ میفرماید: ضعف آن بسیارشدید و واهی است.
امام ذهبی در تخریجش بر “المستدرک” صفحه ۱۴۷ این حدیث را موضوع دانسته است.
حافظ علی القاری در “الأسرار المرفوعه” حدیث شماره ۷۱ از امام بخاری نقل میکند که میفرماید: این حدیث دروغ است و هیچ اصلی ندارد و در روایتی دیگر آن را منکر دانسته است.
امام سخاوی در “المقاصد الحسنه” حدیث شماره ۱۸۹ و امام عجلونی در “کشف الخفاء” حدیث شماره ۶۱۸ از امام بخاری , امام ترمذی , امام ابن معین , امام الدارقطنی , امام ابوحاتم و امام یحیی بن سعید با الفاظ مختلف مانند: منکر ; کذب و هیچ اصلی ندارد; این حدیث را بیان کردهاند.
امام شوکانی در “الفوائد المجموعه” حدیث ۵۲ بعد از بیان ضعف شدید و کذاب بودن بعضی از راویان آن توسط علماء حدیث میفرماید: گفته شده که این حدیث صحیح نیست و هیچ اصلی ندارد.
محمد بن درویش الحوت در “أسنی المطالب” حدیث ۳۹۰ بعد از نقل منکر و کذب دانستن این حدیث توسط علماء حدیث میگوید: شایسته نیست که در کتابهای علم ذکر شود.
آلبانی در “سلسله الاحادیث الضعیفه” حدیث شماره ۲۹۵۵ این حدیث را موضوع دانسته است.
مقاله پیشنهادی
آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته میشود
عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …