آیا تعویذ [و شیوه آن] مثل سایر عبادات توقیفی است و یا تابع اجتهاد و تجربه، همچنانکه مفهوم حدیث پیغمبر(صلی الله علیه وسلم) نیز مؤید این مطلب است که فرمودند : «تعویذهایتان را بر من عرضه کنید، تعویذ در صورتی که به شرک نیانجامد ایرادی ندارد» و ضابط تجربه در این مورد چیست؟
ج : تعویذ شرعی تابع اجتهاد و تجربه است در صورتی که شروط آن مراعات گردد از جمله :
۱- تعویذ با کلام خدا،۲- حدیث پیغمبر(صلی الله علیه وسلم) و دعاهای صحیحی که شائبه شرک و بدعت ندارند و با الفاظ روشن و مفهوم انجام گیرد.
۳- تعویذ از لغز،۴- طلسم و دعاهای نامفهوم و حرکات رمزی خالی باشد.
۵- تعویذخوان و بیمار هر دو باید شفابخشی قرآن را باور داشته و این اسباب دوایی پزشکی را در پرتو تقدیرات الهی سودمند بدانند.
۶- خلوص نیت و توجه به خدا در هنگام قرائت و دعا.