بقره آیه ۱۵۴ می فرماید:
{یسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَهٍ مِنَ اللّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللّهَ لاَ یضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِینَ}(آل عمران/۱۷۱).
نگوئید کسانی که در راه خدا کشته شده اند مرده اند ، زنده اند ، امّا شما درک نمی کنید به فضل و نعمت خدا خشنود و اینکه خداوند پاداش مؤمنان را ضایع نسازد.
{فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَیسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم مِن خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَلاَ هُمْ یحْزَنُونَ}(آل عمران/۱۷۰).
به آنچه خداوند ازفضل خویش به آنها داده است شادمانند و از سرانجامِ یارانی که به ایشان نپیوسته اند مسرورندکه هیچ بیم وترسی برآنان نیست و اندوهگین نشوند .
در این آیات نمی خواهد بگوید فقط شهدا زنده هستند و مثلاٌ پیامبران که به مرگ طبیعی مردند در عالم برزخ زنده نیستند؟ این آیات قبل و بعدمربوط به جنگ احد است مردم را دسته بندی می کند به تناسب موضوع دسته بندی کرده ، عده ای سست شدند ، عده ای رشادت کردند ، عده ای شهیدشدند ، چون موضوع جنگ است که می خواهد بگوید این کشته شدگان زنده هستند.
موضوع دیگر اینکه می گوید شهدا زنده اند ، ازطرفی هم می گوید:( همه کس طعم مرگ را می چشد {کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمُوت}«عنکبوت /۵۷» و حتی به پیامبر هم می گوید: تو هم مثل همه می میری..
{إِنَّکَ مَیتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیتُون} (زمر/۳۰).
یعنی می گوید:مرده ، مثل زنده غذا نمی خورد ، شرایط انسان زنده را ندارد ، حیات دنیایی رانمی گوید ، حیات برزخی را می گویدکه زنده اند ونزد خدا روزی دارند.
برخی ازمروجین خرافات و اباطیل از راه مغالطه آمده اند که چون آنان نزدخدا هستند پس مثل خدا همه جا هستند! درحالیکه آیات حکایت ازقرب خدا می کند .
{أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَلاَ هُمْ یحْزَنُونَ}.
آیه می گوید:آنان در آن عالم نه خوفی نسبت به آینده دارند و نه از گذشته غم دارند
مثال :اگرروح پدری متوّجه این عالم بود و می دید که بچه هایش همه فاسد و خلاف کارشدند و انبیاء هم روحشان متوّجه این عالم بود ومی دیدند که اکثرپیروانشان بیراهه می روند ! خداوند هم که گفته آنان غمی ندارند این که ضد آیه می شود ، در دنیا که مشکلات داشتند ، حالا هم که رفتند غم و اندوه داشته باشند ! آیا ممکن است آنجا هم برایشان جهنم باشد. هرگز.
در آیه بعد هم می فرماید خدا اجر مؤمنین را ضایع نمی کندیعنی آسایش فقط شامل شهدانمی شود به مؤمنین هم اختصاص دارد منتهی خبرمی دهدکه آن عالم هم درجاتی دارد شهدا درجه بالاتری دارند.