ختنه زنان

چه حدیثی واجب بودن و یا سنت بودن ختنه زن را گفته است؟

راستش من معتقدم که اسلام هیچ وقت با علم مخالفت نکرده است و همه مسائل دینی توجیه علمی دارند.  از این رو من به عنوان یک پزشک معتقدم که ختنه در زنها باعث از بین بردن اندام جنسی زنها یا همان (کلیتوریس) می شود و این باعث سرد مزاجی زن در رابطه جنسی با همسر می شود و آیا این واقعا یک نوع ظلم کردن در حق آن زن نیست مگه غریزه جنسی حق مسلم زن نیست..

لطفا خیلی دقیق تر به این مسئله نگاه کنید.

الحمدلله،

ختنه برای مردان واجب است ولی برای زنان واجب نیست؛ اما مشروع است؛ به دلیل احادیث صحیح زیر :

۱- پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند :
 « الْفِطْرَهُ خَمْسٌ: الْخِتَانُ، وَالاسْتِحْدَاد، وَقَصُّ الشَّارِبِ، وَتَقْلِیمُ الأَظْفَارِ، وَنَتْفُ الإِبِطِ »
 بخاری (۵۸۸۹) ومسلم (۲۵۷).

یعنی : «پنج چیز جزو سرشت و طینت پاک انسان است: ختنه کردن، تراشیدن موی شرمگاه، کوتاه کردن سبیل، کوتاه کردن ناخن، وکندن موی زیر بغل».

این حدیث عام است و شامل مردان و زنان می باشد.

۲- درباره واجب شدن غسل از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت شده که فرمودند :
 «إِذَا جَلَسَ بَیْنَ شُعَبِهَا الأَرْبَعِ وَمَسَّ الْخِتَانُ الْخِتَانَ فَقَدْ وَجَبَ الْغُسْلُ»
 مسلم (۳۴۹).

یعنی : « هرگاه مرد بین رانهای زن بنشیند و ختنه گاه مرد ختنه گاه زن را لمس کند و دخول کرد، غسل بر او واجب می‌گردد،
 (اگرچه منی هم خارج نشود) ».

پیامبر صلی الله علیه وسلم در این حدیث دو بار از لفظ “ختنه” استفاده کردند، یعنی ختنه شوهر و ختنه زن، و این دلیلی بر آنست که زنان نیز بمانند مردان ختنه می کردند.
۳- حدیث دیگری که در ضمن بیان حکمت ختنه زنان ذکر می شود.

اما حکمت مشروعیت ختنه زنان؛ برای تعدیل کردن شهوت زنان است نه از بین بردن آن! و این حکم در حق آنان از باب کمال و تمام است نه ظلم کردن در حق آنان آنگونه که شما تعبیر کردید، در اینجا هدف زایل کردن شهوت زن نیست بلکه تخفیف آنست، زیرا ترک ختنه موجب تشدید شهوت او شده و سببی برای افتادن در حرام گشته، که در نهایت به زیان ثبات خانواده و اجتماع می گردد، با این وجود نباید در ختنه زنان زیاده روی کرد بگونه ایکه شهوت و غریزه آنان از حد وسط پایین تر آید، برای همین در حدیثی آمده که : زنی از زنان مدینه ختنه می کرد، پیامبر صلی الله علیه وسلم به وی متذکر شد که :
« إذا ختنت فلا تنهکی فإن ذلک أحظی للمرأه وأحب إلی البعل»

یعنی : «هرگاه زنان را ختنه کردی مراقب باشد که در بریدن مبالغه نکنی،
چرا که این امر (عدم مبالغه) هم برای زن و هم شوهرش پسندیده تر است».
سنن ابوداود (۵۲۷۱) و در “سلسله الصحیحه” (۷۲۲).

در این حدیث پیامبر صلی الله علیه وسلم از مبالغه در بریدن جزء بالای آلت تناسلی زن (‌خروسک یا چوچوله‌) نهی کردند، و نهی از مبالغه برای دو علت است :

اول : مبالغه در بریدن باعث تضعیف شهوت زن از حالت اعتدال آن شده و در نهایت موجب کراهیت و سرد مزاجی وی برای جماع با شوهرش می گردد، و حتی باعث بی رغبتی شوهرش در همبستری با وی می شود، و این چیزی نیست که مطلوب شریعت باشد.

دوم : مبالغه در بریدن باعث کاستن از شادابی و طراوت زن می شود.

و زمانی سرد مزاج بروز می کند که در ختنه مبالغه کنند و بخواهند کولیتوریس را از ته ببرند!

در کتاب “دائره المعارف فقهی” آمده :
«ختنه زنان بوسیله بریدن قسمتی از پوست بالای مخرج ادرار است که به آن خروسک گویند، و سنت آنست که نبایستی کل آنرا برید بلکه تنها جزء (کوچکی) از آن بریده شود».
“الموسوعه الفقهیه” (۱۹/۲۸).
دکتر حامد غوابی درباره این ادعا که ختنه زنان باعث سردی مزاج آنها می شود، چنین اظهار نظر می کند :
 «سردی مزاج جنسی دلایل زیادی دارد، و این ادعایی که مطرح می شود بر اساس تحقیقات صحیح در بین زنان ختنه شده و ختنه نشده نیست، مگر آنکه واقعا ختنه فرعونی صورت گیرد! یعنی بخواهند کولیتوریس را بطور کامل ببرند، این امر منجر به سرد مزاجی جنسی می شود و البته با فرموده پیامبر رحمت صلی الله علیه وسلم مخالفت می کند آنجا که فرمود : « در بریدن مبالغه نکن»». بنقل از مجله عربی : ” لواء الإسلام ” شماره ۷ و ۱۰ از مقاله “ختنه زنان”.

بنابراین شریعت حد وسط را مطلوب دانسته؛ ترک ختنه موجب تشدید شهوت، و مبالغه در بریدن ختنه باعث کاستن از لذت جماع برای زن و کاستن از طراوت وی می گردد.

با این وجود علمای مذاهب درباره وجوب ختنه برای زنان دو رای متفاوت دارند :

اول : شافعیه و حنابله گفتند : برای زنان و مردان واجب است.

دوم : حنفیه و مالکیه گفتند : برای مردان و زنان مستحب است.

سوم : ختنه برای مردان واجب و برای زنان مستحب است، و این قولی از امام احمد و بعضی از فقهای مالکیه است.

نگاه کنید به : “المجموع” (۱/۳۶۷)، حاشیه ابن عابدین : (۶ / ۷۵۱)،
“مواهب الجلیل” (۳/۲۵۹)؛ “المغنی”)
و “فتاوی اللجنه الدائمه” (۵/۱۱۳).

رای راجح قول سوم است؛ یعنی هرچند فوایدی در ختنه زنان نهفته است که مد نظر شریعت است، با این وجود ترک آنرا موجب گناه ندانسته است، و برای این می گوئیم واجب نیست، چونکه امر به وجوب آن در احادیث وارد نشده تنها در مورد مشروع بودن آن آمده اند.

اما همین که شریعت ختنه زنان را مشروع دانسته خود بزرگترین حجت و دلیل نزد مسلمانان است مبنی بر اینکه این امر ضرر و زیانی به زنان نمی رساند، زیرا شریعت خود مخالف زیان رساندن به آدمیان است، و چیزی که در آن ضرر نهفته باشد آنرا تشریع نمی کند.

درباره دیگر فواید ختنه زنان چنین گفته شده است:

– جلوگیری از رایحه کریهی که به دلیل تراکم گندیدگی در زیر کولیتوریس بوجود می آید.

– کاهش میزان بروز عفونت های مجاری ادراری .

– کاهش نسبت عفونت های دستگاه مجاری تناسلی .

منبع : ” الختان ” نوشته دکتر محمد علی البار.

 

🌻کانال احکام بانوان

📮 @ahkamalbanwan

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …