شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله در مجموع الفتاوى میفرماید:خلیفه به معنی جانشین است.و خلیفه در آیه ( إنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَهً )مراد این است که او جانشین مخلوقات قبل از خود است نه الله عزوجل
و بعضی غلاه مثل ابن عربی صوفی گفتهاند:که خلیفه الله مثل نائب و جانشین الله است..” وَاَللَّهُ لَا یَجُوزُ لَهُ خَلِیفَهٌ”و جایز نیست که برای الله جانشینی باشد.
و برای همین است که وقتی به ابو بکر صدیق گفتند: یَا خَلِیفَهَ اللَّه.فرمود: لَسْتُ بِخَلِیفَهِ اللَّهِ؛ وَلَکِنِّی خَلِیفَهُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ من خلیفه الله نیستم بلکه خلیفه رسول الله هستم..
کتاب الشریعه للإمام الآجری الرقم الحدیث ۱۱۸۶_الطبقات إبن سعد ج ۳ ص ۱۸۳
وَالْخَلِیفَهُ إنَّمَا یَکُونُ عِنْدَ عَدَمِ الْمُسْتَخْلَفِ بِمَوْتِ أَوْ غَیْبَهٍ
وخلیفه وقتی است که نفر قبلی به دلیل مرگ یا غایب بودن حاضر نیست.و الله حی و قیوم است..”
فَمَنْ جَعَلَ لَهُ خَلِیفَهً فَهُوَ مُشْرِکٌ بِهِ”پس کسی که برای الله خلیفه قرار دهد به الله مشرک شده است.
مَجْمُوعُ الْفَتَاوَىٰ }لِـ(ابْنِ تَیْمِیَّه) رَحِمَهُ اللَّه الْجُزْء ج۳۵ص۴۳-۴۵
وقال النووی رحمه الله فی کتابه “الأذکار” ینبغی أن لا یُقال للقائم بأمر المسلمین خلیفه اللّه ، بل یُقال الخلیفه ، وخلیفهُ رسولِ اللّه صلى اللّه علیه وسلم وأمیرُ المؤمنین
شایسته است که به فرمانده مسلمانان خلیفه خداوند گفته نشود. بلکه به او خلیفه و خلیفه ی رسول خدا صلی الله علیه و سلم و امیر مؤمنان گفته شود.