آیا در مسجدی که در آن قبر وجود دارد نماز خواندن درست است؟
مساجدی که در آنها قبر وجود دارد نماز خواندن جایز نیست و واجـب اسـت کـه آن قبـر نـبش شـده و اسـتخوآنهـای مـرده بـه گورسـتان عمـومی منتقـل شـود و استخوآنهای هر قبری جداگانه قبر شود. جایز نیست که در مسجد قبری باقی بمانـد و در این میان هیچ فرقی بین قبور اولیاء و سایر مردگان وجـود نـدارد، زیـرا پیـامبر صلى الله علیه وسلم از این کار منع کرده و امتش را از آن بر حذر داشـته اسـت و یهود و نصارا، را به همین سبب مورد لعن و نفرین قرار داد، از ایشـان ثابـت شـده کـه فرموده اند:
نفرین االله بر یهود و نصارا بـاد چـون آنهـا قبـور انبیـای خـویش را مسـجد قـرارمیدادند.
عایشه رضی الله عنها میگوید: پیامبر صلى الله علیه وسلم با این گفتار امتش رااز عمل یهود و نصارا بر حذرمیداشت.
هنگامیکه ام سلمه و ام حبیبه در مورد کنیسهای که آنرا در حبشه دیده بودنـد و درآن عکس وجود داشت با پیامبر صلى الله علیه وسلم صـحبت کردنـد، رسـول االله به آنهاگفت:
اینها قومی هستند که هنگامی که بنده ى صـالح یـا مـرد صـالحی از میانشـان فـوت میکرد بر قبر او مسجدی میسـاختند و تصـویر او را بـر دیـوار آن مـیکشـیدند؛ اینهـا بدترین مخلوق نزد الله هستند. درحدیث دیگرآمده است :
آگاه باشید کسانیکه پیش از شما بودند قبرهای انبیاء و افراد صالحِ خـود را مسـجد قرار میدادند؛ آگاه باشید قبرها را مسجد قـرار ندهیـد و مـن شـما را از ایـن کـار بـاز میدارم. مشخص است هر کس که نزد قبری نماز بخواند و یا بر آن مسجدی بسازد این عمل بدین معنی تلقی میشود که او آن قبر را مسجد قرار داده است؛ پس واجـب اسـت کـه قبرها از مساجد دور و جدا کرده شوند و به اطاعت از پیامبر صلى الله علیه وسلم و بخاطر در امن ماندن از نفرینی که از الله تعالى بر سازندگان مسـجد بـر قبرهـا صـادر شده نباید هیچ قبری در مسجد قرار داده شود؛ زیرا اگر انسان در مسجدی که در آن قبر وجود دارد نماز بخواند شیطان رفته رفته عبادت مرده را برای او آراسـته سـاخته و او را به استغاثه، نماز و سجده کردن آن میت وادار میسازد و در نتیجه مرتکـب شـرک اکبـر میشود، علت دیگر برای تحریم این کار، این میتواند باشد که عمـل مـذکور از اعمـال یهود و نصارا است و بر ما واجب است که بـا آنهـا مخالفـت نمـوده و از راه و عمـل زشت آنها دوری جوییم. لیکن اگر در جایی قبرهای کهنه هاى وجود داشته باشد و سپس مسجدی در آنجا بنا کرده بشود من باب سد ذرائع و قطع اسباب شرک باید آن قبرها را از بین برد کما اینکه علما همین را گفته اند.
(شیخ ابن باز- مجموع فتاوا ومقالات گوناگون ۵/٣٨٨،٣٨٩)