در این مورد بین اهل علم اختلاف وجود دارد .. محمد حسن عبد الغفار چنین می فرماید: “وهناک من أهل السنه والجماعه وهم المالکیه یقولون: إن أصل الإیمان لا یزید، والصحیح الراجح: أنهم أیضاً یتفاوتون فی أصل الإیمان”.چ *
ترجمه: “جمعی از اهل سنت وجماعت که مالکی ها می باشند براین باورند که: اصل ایمان زیاد نمی شود،اما صحیح و راجح این است که: اهل ایمان باز در اصل ایمان متفاوت اند”.
و برای تایید دیدگاه خود به این آیه استدلال می کند: {وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ أَرِنِی کَیْفَ تُحْیِی الْمَوْتَىٰ ۖ قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنْ ۖ قَالَ بَلَىٰ وَلَٰکِنْ لِیَطْمَئِنَّ قَلْبِی} [البقره/۲۶۰]
ترجمه: {و ( به یاد بیاور) هنگامی را که ابراهیم گفت :« پروردگارا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده می کنی ؟ »فرمود :«مگر ایمان نیاورده ای ؟!»گفت:«چرا، ولی ( می خواهم) که قلبم آرام بگیرد»}.
——————————————————–
* : [ نگا: شرح أصول اعتقاد أهل السنه للالکائی : ۱۰/۴۸ ]
{إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا} [مریم/۹۶]
{بی گمان کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، (الله) رحمان برای آنها محبتی (در دلها) قرار می دهد}.
“اگر کسی را بی هیچ دلیلی دوست داشتی،و از سر محبتت نسبت به او خبر نداشتی … بدان که الله او را دوست دارد و محبتش را در دل تو انداخته”.